Hart van Hengelo - Hof van Twente

12 juli 2019

Hart van Hengelo - Hof van Twente 12 juli 2019


Hoe goed is Hengelo voorbereid?

HENGELO - De storing bij 112 van 24 juni heeft helaas vervelende gevolgen gehad. Doordat hulpdiensten te laat gealarmeerd werden en later bij incidenten arriveerden, zijn enkele personen komen te overlijden.

Op landelijk niveau wordt er al onderzocht hoe in de toekomst de bereikbaarheid van 112 gegarandeerd kan worden en ook het laat of niet uitsturen van een NL-alert is een zorgenkindje. Het is dan ook niet vreemd dat de SP in Hengelo vragen stelt over hoe goed Hengelo is voorbereid op een eventueel volgende uitval van 112. Zeker niet als men weet dat Hengelo al meerdere malen te maken heeft gehad met grotere incidenten, zoals de branden die bij afvalverwerker Twence hebben gewoed in de afgelopen tijd. Of het meest recente voorval waarbij groots werd ingezet: de brand bij de Teresakerk.

Backup
De SP vindt het onbestaanbaar dat er geen goed werkend backup systeem voorhanden bleek te zijn en wil van de burgemeester weten wat de gemeente of de veiligheidsregio Twente kan doen om bij dergelijke uitval calamiteiten en slachtoffers te kunnen voorkomen. SP raadslid Hugo Koetsveld: "We willen dat de burgemeester er voor gaat zorgen dat er bij herhaling van de uitval van dit noodnummer er meteen overgeschakeld kan worden op een andere meldmogelijkheid. We kunnen blijkbaar niet vertrouwen op de rijksoverheid in deze. Want bij een dergelijke uitval in 2012, waarbij toen ook slachtoffers overleden die niet tijdig bereikt konden worden, verklaarde de toenmalige minister Opstelten dat dit nooit meer voor zou kunnen komen. We weten dus inmiddels wel beter en vinden dat er in Hengelo en Twente backup systemen moeten worden ingezet, waarmee ook regelmatig geoefend wordt."

Vragen
De vragen die de SP graag beantwoord ziet zijn: Hoe beschouwt u de reactie van de hulpdiensten in Twente tijdens de grote storing van vorige week? Wat ging er goed en wat kon er beter? Welke noodscenario's hebben wij in de regio in de kast voor als 112 uitvalt? Worden er aanvullende maatregelen genomen om beter voorbereid te zijn op een eventuele volgende storing?

Moeder Teresakerk in vlammen op

HENGELO - De Moeder Teresakerk is niet meer. Het kerkgebouw ging in de vroege ochtend van afgelopen maandag volledig in vlammen op.

De brandweer werd kort voor 04.00 uur gealarmeerd voor een brand in de Moeder Teresakerk aan de Meijersweg. Al snel werd opgeschaald naar een grote en vervolgens zeer grote brand, met inzet van extra mensen en materieel uit de hele regio. De brand zorgde dan ook voor veel overlast in de woonwijk; enkele buurtbewoners moesten tijdelijk hun woning verlaten als gevolg van de grote rookontwikkeling. Het gebouw liep zeer veel schade op en moet dan ook als verloren beschouwd worden. Er vielen gelukkig geen gewonden.

Opschalen
Al snel na aankomst werd duidelijk dat veel materieel en water noodzakelijk was. Daarom schaalde de brandweer in rap tempo op. De brand in de kerk woedde toen al in alle hevigheid en breidde zich snel uit in het pand. Doordat er sprake was van overslag van de brand naar de naastgelegen woningen zijn deze bewoners tijdelijk uit de woningen gehaald. Als gevolg van de brand hebben enkele woningen schade opgelopen. De rook die vrij kwam trok over de naastgelegen woonwijk richting de binnenstad van Hengelo. Bewoners zijn gevraagd ramen en deuren te sluiten. Vanuit het Twentekanaal is water getransporteerd richting de brand. Hiervoor zijn de Industriestraat en Breemarsweg tijdelijk afgesloten.

Verwoest
Door de brand is de kerk volledig verwoest. In de vroege ochtend heeft de brandweer de hulp ingeroepen van een sorteergrijper. Deze verrichte sloopwerkzaamheden om beter bij de laatste brandhaarden in het pand te kunnen om deze te blussen en om instabiele muren om te drukken. De brandweer heeft de klok van de kerk weten te behouden, deze wordt ondergebracht bij een andere kerk in Hengelo.

Groot verlies
Het verlies van de kerk heeft ook een grote impact op de lokale geloofsgemeenschap. Het kerkgebouw werd in 1998 gewijd. De kerk diende als vervanging van de drie voormalige parochiekerken Sint-Willibrordus, Sint-Pius X en Sint Ludgerus.

Jaargang: 9 • Nr 333• Wk 28

Hoe blijft u mobiel?

ALMELO/HENGELO - 'De ouderdom komt met gebreken' is een veel gehoorde uitdrukking. Dat betekent niet dat ouder worden automatisch betekent dat u aan huis gekluisterd bent. Soms kunnen eenvoudige hulpmiddelen ervoor zorgen dat u mobiel kunt blijven en mee kunt blijven doen in de samenleving. Die oplossingen vindt u bij Mango Mobility.


Mango Mobility adviseert u op het gebied van scootmobielen, rollators, rolstoelen en e-brommobielen. De medewerkers weten of een bepaald hulpmiddel of type wel of niet geschikt is voor u. Elk type en elk hulpmiddel heeft z'n eigen kenmerken, voordelen en nadelen. Het doel is ervoor te zorgen dat u met het juiste hulpmiddel de winkel verlaat. Misschien past een opvouwbaar scootmobiel van nog geen 700 euro met een kleine actieradius van 12 km het best bij uw situatie. Maar wanneer u bent aangewezen op een scootmobiel en verder een actief leven leidt, dan is een scootmobiel met een actieradius van 50 kilometer een betere oplossing. Voor beiden en alle accessoires zoals beenhoezen bent u bij Mango Mobility aan het juiste adres.

Na de aankoop
Ook nadat u de winkel verlaten met uw scootmobiel, rollator of een ander hulpmiddel heeft, houdt de service van Mango Mobility niet op. Ook voor onderhoud en reparatie bent u bij Mango Mobility aan het juiste adres. Met meer dan tien jaar ervaring is Mango Mobility uw vertrouwde partner in mobiliteit.

Vestigingen
In Twente heeft Mango Mobility twee vestigingen. In Hengelo vindt u ze aan de Drienerstraat 59 en zij zijn bereikbaar via telefoonnummer 0800-2002. In Almelo kunt u een bezoek brengen aan Mango Mobility aan de Einsteinstraat 8a en bellen kan naar 0546-453296. Eerst even zelf kijken wat de mogelijkheden zijn? Ga naar www.mangomobilty.nl voor alle informatie en productspecificaties.

Column

Máxima

U kent mij langer dan vandaag en u weet (of niet) dat ik geen vurig aanhanger van het koningshuis ben. De hoofdreden hiervan is, dat ik vind dat je een kind of jong volwassene niet kunt dwingen vorst(in) te moeten zijn. Net mantelzorg, je vraagt er niet om, maar het komt over je heen. Als iemand dat toch aardig vindt, moet hij dat zelf weten. Als hij het opzoekt en het graag wil doen, dan moet hij dat zelf weten. Máxima is in het volle verstand koningin geworden en heeft en passant de weg voor Willem-Alexander aangelegd. Waar is de discussie over de monarchie gebleven? Zij bestaat niet meer. Geen beter uithangbord voor de Nederlandse economie als het vorstenpaar.

Vorige week werd er bij een werkbezoek van de koning gedemonstreerd door van oorsprong Indische Nederlanders. Veertig jaar geleden zou het tot een optreden van de ME hebben geleid. Wat gebeurde er nu? De koning doorbrak alle protocols, ging naar de demonstranten en praatte met ze. Dat doe je alleen als je lekker in je vel zit en als je iemand hebt die zo nu en dan laat zien wat je in zulke omstandigheden ook kunt doen.

Nu krijgt Máxima op haar koninklijke "donder" door een gesprek dat ze heeft gehad met de van moord verdachte Saoedische prins Mohammed bin Salman in haar hoedanigheid van VN-gezant voor microfinanciering. Het is natuurlijk afschuwelijk wat er gebeurd is en de kroonprins moet veroordeeld worden, dat staat buiten kijf, maar dit soort incidenten zullen natuurlijk vaker voorkomen in de toekomst.

Wij vinden allemaal dat Máxima het prima doet, een uitstekende echtgenote is en dat ze iets om handen moet hebben. Daar hoort een zekere mate van vrijheid bij. Het begint te schuren als ze in Nederland ter verantwoording wordt geroepen voor haar werk voor de VN in New York.

Ook dat hoort bij een modern, volwassen koningschap. Amalia laat het ook zien. Ze maakt de indruk zelf haar keuze te maken. Een beetje zoals Pieter van Vollenhoven zijn eigen weg baande. Misschien komt het ooit nog zover, dat het koningschap niet wordt opgedrongen, maar een vrije keus is. Dan is koning zijn geen mantelzorg meer.


Jan Visser

Mijn naam is Tania Prates-Rein en ik geef vanaf 8 oktober een beginners- en een gevorderdencursus Portugees bij de Volksuniversiteit.


Lesgeven is voor mij een bron van inspiratie en geluk. Naast lesgeven zing en acteer ik ook. En ik verzin en ontwikkel cultureel-educatieve projecten waarin ik verschillende kunstvormen verenig. Met plezier leren, dat is mijn motto! Weet je dat een reis naar een Portugees sprekend land leuker wordt met kennis van de taal? Alledaagse situaties zoals kennismaken, de weg vragen en bestellen in een restaurant vormen de basis van de cursus Portugees. Maar ook informatie over cultuur en gewoontes helpen om meer uit je vakantie te halen. De Portugese taal wordt steeds belangrijker doordat veel West-Europese ondernemers zich richten op Portugal. Ditzelfde geldt voor het reusachtige Zuid-Amerikaanse land Brazilië, waar het Portugees ook de voertaal is.

Tania Prates-Rein

De Volksuniversiteit Hengelo biedt gedurende het jaar uiteenlopende leuke en leerzame cursussen en workshops aan voor een breed publiek. Kijk voor het actuele aanbod van cursussen op de website: www.volksuniversiteit-hengelo.nl

Grotestraat vanaf 15 juli afgesloten

BORNE - De Grotestraat (ter hoogte van Jasmin Garden) is vanaf komende maandag 15 juli afgesloten.

Gemotoriseerd verkeer en fietsers worden omgeleid. Ook worden er werkzaamheden op de provinciale weg (N743) uitgevoerd, waarbij in beide richtingen maar één kant van de weg open is voor verkeer. Er moet rekening worden gehouden met ernstige verkeershinder. De werkzaamheden, ten behoeve van de Bajonetaansluiting (ter hoogte van de Bornsche Beeklaan - N743 – Grotestraat), zullen waarschijnlijk tot en met vrijdag 23 augustus duren. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, vinden de werkzaamheden plaats tijdens de vakantieperiode. Volgens planning zijn de werkzaamheden afgerond op het moment dat de scholen weer beginnen. De Bornsche Beeklaan, die momenteel tevens is afgesloten in verband met de werkzaamheden aan de andere zijde van de te realiseren Bajonetaansluiting, gaat naar alle waarschijnlijk in de eerste week van augustus weer open. Tot die tijd is de Bornsche Maten voor autoverkeer alleen bereikbaar via de rotonde N743 (Rondweg) Deurningerweg. Meer informatie over de werkzaamheden: www.borne.nl/actueel/news/werkzaamheden-bornsche-beeklaan-n743-grotestraat.

Bruggen over vijver Oma's Gat heropend

GOOR - De nieuwe bruggen over de vijver Oma's Gat in de wijk Kevelhammerhoek zijn dinsdag feestelijk in gebruik genomen.

In mei plaatste de gemeente Hof van Twente al twee nieuwe bruggen over de vijver. Deze zijn onderdeel van het project Regge door Goor, bekostigd door de Provincie Overijssel. De oude houten bruggen maakten plaats voor stalen exemplaren. De bruggen vormen ook een belangrijke schakel van de in 2017 geopende wandelroute Reggeloop Goor. Deze wandelroute is door de Stichting Stads-Regge Goor tot stand gebracht in samenwerking met de gemeente Hof van Twente. Langs de 8 km lange wandelroute staan 16 verhaalborden met uitleg over de geschiedenis van Goor.

Leu met nen dubbeln agenda mu'j op
oarmleankte van oe ofhooldn.

Maandag 15 juli 10.00 uur

Dammen op de boerderij

BORNE - Tientallen keren vond het al plaats: Dammen op de boerderij, een initiatief van enkele leden van de Bornse Damvereniging met een groot erf. Afgelopen zaterdag werd de traditie weer voortgezet. Dit keer op het terrein van een van de eerste huizen in Bornerbroek. De opkomst was enorm.

Maar liefst 22 dammers traden aan. Onder hen ook leden van de Almelose damvereniging, die samen met de besten van Borne in de bondscompetitie floreren. De beste dammers speelden in één groep. De subtoppers werden verdeeld over twee kleinere groepen, waarna de nummers 1 van beide subgroepen nog weer tegen elkaar damden. Datzelfde gold voor de nummers 2, 3 enzovoort. Ondertussen was er voor de echtgenoten van de dammers een alternatief programma met onder meer darten, dobbelen en yahtzee.

Uitdagende duels
Arie Hanegraaf eindigde met dammes uiteindelijk met kop en schouders boven zijn ploeggenoten. En Ayla Nur, in de andere groep, zag het geluk aan haar zijde door een verliespartij van kampioenskandidaat Jos Moorman in de laatste ronde. Hierdoor mochten zij en Almeloër Gerald Krol een barrage spelen om de eerste plaats. Die eindigde in remise. Na nog een barrage was het Ayla die juichend over de eindstreep kwam. Zij en Arie streden daarna nog om de wisselbeker. Ook daar trok zij aan het langste eind. Arie werd daardoor tweede, Peter van Esch eindigde derde. In de eerste groep ging het er verhit – en af en toe bijzonder luidruchtig – aan toe. Twee van de drie bekerplaatsen vielen uiteindelijk in handen van Almelose dammers, namelijk Gertjan Kolsté (tweede) en Anton Jurg (derde). Toch was het de beste speler van de Bornse Damvereniging die de kampioens-wisselbeker in ontvangst mocht nemen: Yuen Wong.

Mooie strijd
Bij de echtgenoten was de strijd er niet minder om. De uitslagen wisselden per spelonderdeel behoorlijk. Uiteindelijk was het hier nieuwkomer Tiny Bosch uit Almelo die de boerderij-wisseltrofee uit handen van organisator Peter van Esch kreeg.

Opinie: De eikenprocessierups, milieu-onvriendelijk én duur

TWENTE - Volgens mij is alles inmiddels wel gezegd en beschreven over de eikenprocessierups. Toch wil ook ik iets over dat "beestje" zeggen.

De overheid en de gemeenten weten zich er geen raad mee. Zelf actie ondernemen wordt afgeraden, denk maar aan "Attie" uit Enschede. Helaas hebben hele families last van het beestje.

De gemeenten en de overheid hebben overal een mening over, maken wetten en voorschriften. Nu staan ze met de handen in het haar. Hier moeten de inwoners maar mee leren leven, zo werd ons verteld in de media. Als je allergisch bent voor het beestje valt het niet mee om er mee te leven.

Bij de apotheek, drogisterij en zelfs supermarkten zijn ze blij met deze rups. Er valt geld aan te verdienen. Zalfjes, poeder en pillen, allemaal ter bestrijding van de jeuk bij grote en kleine mensen. Zelfs dierenartsen moet worden geraadpleegd om de huisdieren van de pijn te verlossen aan tong, neus en de rest. Veroorzaakt door de processie rups. Alles moet de burger zelf betalen of het wordt vergoed door de ziekenverzekering. Dus uiteindelijk ook door de burger.

Wat zegt de overheid: "We kunnen onmogelijk alles bestrijden. Het is te moeilijk, het kost te veel mankracht en het geld dat hebben we ook niet". Het probleem kan niet worden opgelost met pillen zalfjes en poeders. De beestjes moeten bij de bron bestreden worden, daar moet actie opgezet worden, preventief, zo gauw de eerste beestjes zich melden. Als je bedenkt dat je acht jaar na dato nog last kunt hebben van de duizenden brandhaartjes van de rups, dan moet er toch een bestrijdingsprogramma komen.

Kinderen die altijd zomers buiten spelen blijven nu binnen, t.v. kijken of achter de computer spelletjes spelen. Ouders met kinderen gaan in het weekend niet wandelen in het bos of naar de camping, want voor je het weet zit je onder de jeukpukken. Veel mensen die normaal gesproken op de fiets naar hun werk gaan pakken nu de auto omdat ze niet onder de jeukpukken willen zitten. Nee voor het milieu is dat geen goede zaak

Het is voor mij wel duidelijk, als we niets doen wordt het probleem steeds groter en daar schiet niemand iets mee op. De landelijke en plaatselijke overheden moeten nu meteen tot actie komen.

Borbala, correspondent

Financieel gezond ZGT

ALMELO/HENGELO - De Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) heeft een positieve lijn gevonden. De jaarcijfers die zij publiceerden over 2018 geven aan dat het herstelplan uit 2017 goed gewerkt heeft. Het ziekenhuis boekte namelijk een bescheiden operationele winst van 2,3 miljoen euro. Het ziekenhuis kampte met grote uitdagingen.

Wolter Odding, lid Raad van Bestuur, kijkt met tevredenheid terug op de stappen die zijn gezet: "In 2017 zijn we gestart met ons herstelplan 'Toekomstgericht en financieel gezond ZGT'. Aan de hand van dit herstelplan werken we gestructureerd toe naar een financieel gezonde basis voor ZGT. Zonder dat daarbij de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van onze zorg wordt aangetast, want daar moeten onze patiënten op kunnen blijven vertrouwen."

Vertrouwen
Met de belangrijke stappen voorwaarts doelt Odding onder andere op een behaalde kostenreductie van 4,4 miljoen euro, meer grip op inkomsten en uitgaven en betere afspraken met de zorgverzekeraars. Eind 2018 sloot ZGT een meerjarige overeenkomst met Menzis, de grootste verzekeraar in het verzorgingsgebied. Odding licht toe: "Dat is een overeenkomst die verder gaat dan afspraken over volume en prijs. Het is een partnerschap met een koers naar de toekomst. Samen zetten we in op waardegedreven zorg, waarbij de juiste zorg op de juiste plaats centraal staat."

Zwarte cijfers
ZGT mag dan langzaam in rustiger vaarwater komen en in 2018 zwarte cijfers schrijven, Odding ziet dat er meer nodig is om straks echt te kunnen spreken van een financieel gezond ZGT. "We zullen de komende jaren meer 'vet op de botten' moeten krijgen. Dat betekent dat we de schulden van ZGT verder moeten afbouwen en onze eigen middelen moeten opbouwen. In dat kader zijn we blij dat we met de banken tot nieuwe afspraken zijn gekomen voor de komende vier jaar.

Toekomst
Het jaar 2018 stond voor ZGT ook in het teken van het maken van heldere keuzes voor de toekomst. Odding: "De profielen van onze locaties Almelo en Hengelo zijn verder aangescherpt. We kiezen daarbij heel nadrukkelijk voor twee onderscheidende locaties, zodat deze goed worden benut en we zo optimaal mogelijk inspelen op de ontwikkelingen in de zorg. In 2018 is ook besloten tot het volledig verzelfstandigen van de orthopedie (OCON) per 1 januari 2019 binnen onze locatie Hengelo. Keuzes die bijdragen aan een kwalitatief goed en toekomstbestendig zorgaanbod voor de Twentse patiënt."

Uitvoering
"In 2019 gaan we onverminderd door met de uitvoering van ons herstelplan en onze strategische ambities", besluit Odding. "We liggen op koers, maar moeten nu koers houden om te komen waar we willen zijn. Dat we in 2018 een beperkt financieel resultaat hebben weten te behalen, maakt het mogelijk om nu ook meer de omslag te kunnen maken van denken en uitspreken naar in gang zetten en daadwerkelijk doen. Allemaal gericht op de beste zorg voor onze patiënten."

Woningen Delden krijgen duurzame renovatie

DELDEN - Nog deze zomer start Wonen Delden met de renovatie van 23 woningen aan 't Reef en aan De Horst in Delden.

"Op deze huizen komen nieuwe, goed geïsoleerde daken. Naast een standaard onderdeel als duurzaamheid, nemen we waar efficiënt en praktisch ook direct andere zaken mee ter verbetering van de kwaliteit", vertelt Ronald Schotsman, projectleider vastgoed. Wél zo efficiënt maar ook toekomstgericht. Een volgend project is renovatie van De Jan Lucaskamp. Deze operatie hebben we al een tijdje in voorbereiding. Plan is om dit jaar nog te starten met de uitvoering ervan. De 30 appartementen in De Jan Lucaskamp maken we 'all electric' en dus volledig 'gasloos'."

Duurzaam wonen
In 2018 plaatste Wonen Delden, na renovatie en het treffen van energiebesparende maatregelen, ook zonnepanelen op woningen in de Vogelbuurt en omgeving. "Ter voorbereiding daarop hebben we 163 huurders aangeschreven met de vraag of ze mee wilden doen aan dit zonne-energieproject", vertelt Ronald Schotsman. "Maar liefst 90% van de bewoners meldden zich aan. Dat was een heel hoog percentage, en daar waren we blij mee. Wonen Delden betaalt weliswaar het grootste deel van kosten, maar bewoners dragen ook zelf maandelijks bij. Joke Borsboom en Hans Hokke, wonend aan de Sperwerstraat, vertellen dat de renovatie al een mooie energiebesparing heeft opgeleverd. "Muren en daken zijn geïsoleerd en er werden kunststof kozijnen geplaatst met dubbel glas. Toch kozen ook wij voor het laten plaatsen van zonnepanelen. We betalen een kleine bijdrage per paneel, per maand. Onze energiekosten waren al laag, maar sinds we zonnepanelen hebben, blijft daar nog minder van over", bevestigt Hans. "Met deze constructie profiteer je als huurder bij Wonen Delden, direct en elk jaar weer van een leuk financieel voordeel."

Meer comfort
De woningen zijn duurzamer, maar ook mooier sinds de renovatie, vindt Hans. "De temperatuur is vrij eenvoudig constant, en daarmee comfortabel te houden in huis. Op zolder, waar het in de zomer vaak bloedheet was, blijft het nu relatief koel." Heel herkenbaar, noemt Bas Rikkerink dit. "Want ongeïsoleerde woningen verliezen via het dak zo'n 30 tot 40% van de warmte in koude maanden, en in de warme maanden kan de warmte niet buiten gehouden worden." Hans en Joke zijn enthousiast over de verduurzaming, wat positief stemt over het vervolg.

Nog kaarten Schalke

ENSCHEDE - In aanloop naar het nieuwe seizoen speelt FC Twente in De Grolsch Veste een oefenwedstrijd tegen FC Schalke 04. De wedstrijd tegen de Duitse grootmacht wordt gespeeld op dinsdag 23 juli, aanvang 19.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar via kaartverkoop.fctwente.nl en de receptie van De Grolsch Veste. Seizoenkaarthouders en Premium Seat-houders hebben korting op de kaarten.

De eerste ring is nagenoeg uitverkocht, er zijn nu ook kaarten op de tweede ring verkrijgbaar. De vakken 120 t/m 125 zijn bestemd voor Schalke-supporters en de verkoop voor deze vakken zal ook via Schalke 04 verlopen. Kaarten zijn vanaf 10 euro verkrijgbaar. De stadions van FC Twente en Schalke 04 liggen zo'n 100 kilometer van elkaar verwijderd en bij elke thuiswedstrijd van beide clubs zijn er supporters van beide clubs in het stadion te vinden. Elke thuiswedstrijd van Schalke 04 zijn een paar honderd supporters van FC Twente aanwezig en bij de thuisduels in De Grolsch Veste zijn vaak even zo veel Schalke-fans van de partij, waarvan een deel ook een SeizoenClubcard van FC Twente heeft. Het zorgt voor een speciale vriendschapsband tussen beide clubs.

Stoer Voer Food Festival

HENGELO - Kom op vrijdag 12 tot en met 14 juli genieten van Stoer Voer vol verrassend en duurzaam eten en drinken!

Tijdens het Food Festival Stoer Voer bereiden diverse keukens met veel passie hun gerechten. Deze worden voor de ogen van de bezoekers bereid. Daarnaast kan men genieten van heerlijke en duurzame wijnen en (speciaal) bieren. In het weekend zijn er ook diverse dj's en bands om de sfeer compleet te maken en zullen er leuke activiteiten worden georganiseerd. Het festival begint iedere middag om 14.00 uur en duurt tot 's avonds 23.00 uur. Bezoekers zijn welkom op het Prins Bernhardplantsoen 1 in Hengelo.
Kijk voor meer informatie op de website: www.stoervoerfestival.nl

Creatieve workshop

BORNE - Voor de creatievelingen organiseert Ellen Visschedijk een creatieve workshop. Tijdens deze workshop zet je met behulp van slagletters een eigen tekst op een metalen strip.

Deze workshop wordt op woensdagavond 17 juli georganiseerd van 19.30 uur tot 21.30 uur. Iedereen boven de 18 is welkom om deel de nemen voor €15,00 aan deze eenmalige workshop. Bij dit bedrag zitten de materiaalkosten inbegrepen. De avond vindt plaats in De Esch, aan de Oude Almeloseweg 12 in Borne. Aanmelden kan online voor 15 juli via www.kulturhusborne.nl

"Alleen op de Wereld"

HERTME - Het klassieke kinderboek "Alleen op de Wereld" van Hector Malot wordt op zondag 14 juli tot leven geroepen in Hertme. Het verhaal gaat over de avonturen van de vondeling Rémi, die na vele omzwervingen zijn bestemming vindt.

Voor deze jeugdvoorstelling is het verhaal uit 1878 in een nieuw jasje gestoken. Het betreft een tijdloos verhaal over veerkracht, moed, het verlangen om ergens bij te horen, vriendschap en de verbinding die muziek kan brengen. De voorstelling, die plaatsvindt op zondag 14 juli, begint om 15.00 uur. De poort bij het Openluchttheater Hertme gaat open om 14.30 uur. Bezoekers kunnen een kaartje kopen bij de poort voor €5,00, inclusief koffie, thee of ranja. Deze jeugdvoorstelling is geschikt voor kinderen van 6 tot 12 jaar. U vindt het theater aan de Hertmerweg 31 in Hertme. Meer informatie kunt u vinden op www.openluchttheaterhertme.nl

Kampioenschap voor Green Team Twente

Foto: Mark Pain

ENSCHEDE - Het Green Team Twente heeft een zeer succesvolle week achter de rug. Het team behaalde het wereldkampioenschap bij de Shell Eco Marathon in Engeland, maar men viel nóg twee keer in de prijzen.

Vorige week is de Shell Eco Marathon gehouden van maandag tot en met vrijdag. Dit is een jaarlijkse race met diverse voorrondes, waarbij studententeams superzuinige auto's bouwen die op innovatieve brandstoffen lopen. In totaal namen meer dan 160 teams uit 25 verschillende landen deel. De Shell Eco Marathon is een race, maar niet gericht op snelheid. Het gaat juist om het uithoudingsvermogen van de superzuinige auto's: hoe ver komen zij met een kleine tank van 1 liter brandstof of 1 kWh aan elektriciteit. Het record staat inmiddels op maar liefst 3.771 kilometer; ongeveer de afstand van Amsterdam naar Rome en terug. Het Green Team Twente behaalde in de categorie UrbanConcept met een waterstofauto de eerste plaats. Daarnaast pakte het team de Communication Award en wonnen zij het Driver's World Championship, waarbij het juist wél om de snelheid ging.

Jongerentheater KRANG met Titanic op Heimland

DIEPENHEIM - Op 26 juli gaat het driedaagse evenement Heimland in en om Diepenheim weer van start. Drie dagen lang vol theater, kunst, muziek, cultuur en natuur. Ook het jongerentheater KRANG is alle dagen aanwezig en staat vier keer op de planken met de voorstelling 'Titanic'.


In 2018 had KRANG veel succes met de voorstelling Kill Bill tijdens Heimland. Nu laten twintig jongeren in de leeftijd van 14 tot 27 jaar in Kwekerij Linthorst u op vrijdag 26 juli om 20.30 uur, zaterdag 27 juli om 16.30 én 20.30 uur en op zondag 28 juli om 16.30 genieten van 'Titanic'. Er is een speciale rol weggelegd voor leden van de Harmonie Diepenheim en Toneelvereniging Ons Genoegen Diepenheim.

Titanic
In de muzikale voorstelling Titanic van Jongerentheater KRANG gaat de toeschouwer mee op een replica van de Titanic. Het is 2025, veertig jaar nadat het wrak van de Titanic is gevonden. Elon Musk en James Cameron organiseren om dit te vieren de grootste reality re-enactment cosplay ooit. Ze lieten hiervoor een nieuwe Titanic bouwen, met de garantie dat deze replica werkelijk onzinkbaar is. De mensen die mee mogen varen zijn geselecteerd door middel van een prijsvraag. De passagiers krijgen dezelfde menukaarten en hetzelfde entertainment aangeboden als in 1912. Daarnaast zullen ze allemaal een rolletje hebben in het filmverhaal van Jack en Rose dat tijdens de tocht live uitgevoerd wordt.

KRANG
Jongerentheatergroep KRANG maakt jaarlijks één theaterbewerking aan de hand van een bekende film. Jongeren leren in een voorbereidingsweekend en één intensieve week wat theater maken op locatie in al zijn facetten is. Een week met KRANG is niet alleen tekst leren en spelen maar ook zelf actief meewerken op het gebied van regie, decor, kostuum, promotie, publiekswerving, productie, geluid, licht en muziek maken.

Kaartverkoop
Voor de betaalde voorstelling tijdens Heimland, waaronder ook Titanic, kunnen kaarten besteld worden via heimland.nl. Daarnaast zijn er ook vrij toegankelijke kunstwerken en installaties te bezoeken. Wanneer u verzekerd wilt zijn van kaarten, dan is vriend van Heimland een optie. Vrienden van Heimland krijgen voorrang bij de kaartverkoop. Heimland steunen kan ook door een donatie vanaf € 10,- via www.voordekunst.nl

Heracles Almelo legt Cyriel Dessers drie seizoenen vast

ALMELO - Heracles Almelo heeft overeenstemming bereikt met FC Utrecht en Cyriel Dessers over de komst van de aanvaller naar Heracles Almelo. De 24-jarige spits tekent een contract voor drie seizoenen.

Technisch manager Tim Gilissen is zeer verheugd met de komst van Dessers naar Almelo. "Wij zijn blij dat Cyriel voor Heracles Almelo heeft gekozen. Hij staat al lang op onze radar. Dat hij nu in ons zwart-witte shirt komt spelen is daarom extra prettig. Cyriel past goed bij onze manier van voetballen. Dat ook hij heel bewust voor Heracles Almelo kiest als volgende stap in zijn carrière is een goed teken."

Mooie uitdaging
"Ik kijk ernaar uit om hier bij Heracles Almelo te spelen en te scoren", vertelt Dessers. "Dit is een mooie kans voor mij, het voelt als een nieuw avontuur. Mijn stijl van voetballen past bij de filosofie van Heracles Almelo, namelijk aanvallend willen spelen. Ik ben blij dat ik hier nu ben en wil graag laten zien wat ik kan. In België zouden we zeggen dat ik veel 'goesting' heb om te beginnen; ik heb er heel veel zin in en ben er klaar voor."

Rijke ervaring
Dessers speelde sinds 2017 voor FC Utrecht. Voor die club kwam hij uit in 56 officiële wedstrijden, waarin hij 19 doelpunten maakte en 7 assists gaf. Voor zijn tijd in Utrecht speelde Dessers voor NAC Breda. Daar kwam hij 29 keer tot scoren in 40 wedstrijden en gaf hij 13 assists. Kortom, een indrukwekkend CV tot nu toe, met mooie kansen om door te groeien in Almelo de komende tijd.

Open Dag Heracles Almelo drukbezocht

ALMELO - Een enorme drukte bij Erve Asito afgelopen zondag. Heracles Almelo organiseerde de jaarlijkse Open Dag en mocht een groot aantal bezoekers verwelkomen. Het werd een geslaagd Heracles Almelo-feest voor jong en oud met de spelerspresentatie als traditioneel hoogtepunt.

Het Van Riemsdijkplein was ingedeeld in verschillende zones: de Supporterszone, de MVO-zone en de Familiezone hadden ieder hun eigen thema. Kinderen vermaakten zich volop op onder andere de hindernisbaan en op het pannaveld. Aan het begin van de middag speelde Heracles Almelo een demonstratiewedstrijd. Spelers van de club namen het tegen elkaar op in een wedstrijd van vier keer tien minuten. Later op de middag maakten de spelers zich klaar voor de officiële spelerspresentatie. Daarbij werden twee spelers gepresenteerd die gedurende de Open Dag door de club waren vastgelegd. Adrian Szöke en Mauro Junior werden op hun eerste dag bij Heracles Almelo direct voorgesteld aan het publiek. Na de spelerspresentatie liepen de spelers door het publiek en deelden zij veelvuldig handtekeningen uit. Ook werden er duizenden foto's gemaakt. Voor velen een eeuwige herinnering aan een prachtige dag.

Dinopark Twente Airport

ENSCHEDE - In het geheim wordt er gewerkt aan de terugkeer van de dinosaurus op aarde. Op Vliegveld Twenthe is een zorgvuldig team al jarenlang bezig om alle dinosaurussoorten weer tot leven te brengen. En met succes: bijna alle dino's zijn terug op de aarde!

Op Vliegveld Twenthe staan er achter de grote hekken verschillende dinos. Toch zijn de doctoren nog op zoek naar een unieke formule. Help jij dokter Mirando mee op zoek te gaan naar deze formulie om ook de laatste dinosoort terug te laten keren? Een dagticket kost online €12,50 per persoon en €14,50 aan de kassa. Naast dat er diverse dino's overdag te zien zijn op het terrein, zijn er ook dino's die alleen in de nacht actief zijn. Vliegveld Twenthe heeft deze zomer enkele nachten georganiseerd met een speciale camping voor de echte durfallen! Let op: er is maar plek voor een beperkt aantal avonturiers! Reserveer daarom snel je campingticket voor twee personen voor €80,00, voor iedere extra persoon betaal je €45,00. Vliegveld Twenthe bevindt zich aan de Vliegveldweg 345 in Enschede. Kijk voor meer informatie op www.dinopark-twenteairport.nl

Heracles presenteert nieuw uittenue

ALMELO - Volgend seizoen speelt Heracles Almelo de uitwedstrijden in een blauw uittenue. Zondagochtend, vlak voor de start van de jaarlijkse Open Dag, werd het tenue gepresenteerd. Het shirt was diezelfde dag niet aan te slepen.

Het uitshirt is na een ontwerpwedstrijd door supporters gekozen. Het blauwe uitshirt heeft een verloop van een lichte naar een donkere kleur blauw. Een bewuste keuze van de 19-jarige Maarten van der Zwaan, die het winnende ontwerp maakte: "De basiskleur is het blauw van de stad Almelo en de club Heracles Almelo. Het is een fris en modern ontwerp dat goed past naast het klassieke zwart-witte thuisshirt." Het shirt is afgewerkt met een ronde witte hals. Ook de blauwgekleurde broek en sokken hebben witte details.

In de FanServiceShop op Erve Asito en op heracles.nl/shirt is het uittenue te koop.

Accordeonorkest Belzona

HENGELO - Op zaterdag 13 juli om 14.00 uur kunnen geïnteresseerden in Hengelo genieten van een accordeonorkest van accordeonvereniging Belzona.

Het repertoire van Belzona is erg uiteenlopend. Zij treden niet alleen op met klassieke muziek, maar ook populaire muziek wordt ten gehore gebracht. Ze brengen de tango's, walsen, polka's, filmmuziek op de dansvloer zoals men dat niet gewend is van een accordeonorkest. Belzona treedt deze zaterdag op bij Stichting 'In Wording' aan de Watertorenlaan 60 in Hengelo. Meer informatie is te vinden op: www.stichtinginwording.nl

In het spoor van Stork

HENGELO - Iedere tweede zaterdag van de maand neemt Stichting De Verhalenkraal geïnteresseerden mee op een wandeling langs de 'vergeten' Storklocaties.

De anderhalf uur durende wandeling begint om 11.00 uur bij Metropool aan het Industrieplein 10. De wandeling kost €7,50 per persoon, inclusief koffie en thee. Geïnteresseerden kunnen zich uiterlijk aanmelden tot en met de woensdag voor de wandeling via storkverhalen@gmail.com.

9 / 16

Nieuwe Kia XCeed biedt het beste van een hatchback en SUV

HENGELO - Kia onthulde afgelopen maand de nieuwe XCeed; een volledig nieuwe crossover die een sportiever alternatief moet bieden voor de traditionele SUV.

Kia wil met de XCeed kopers een verfrissende optie bieden: een auto met de sterke kanten van zowel een hatchback als een SUV. De XCeed werd ontwikkeld op basis van de Ceed hatchback. De XCeed is groter in alle dimensies. Zo kreeg de bestuurder een hogere zit ten opzichte van een hatchback, passagiers meer beenruimte én er blijft nog 426 liter aan bagageruimte over. Dit alles met een aansprekend, sportief gelijnd design. De XCeed heeft als één van de eerste modellen ook het UVO Connect-telematicasysteem dat informatie geeft over onder meer drukte op de weg, weersverwachting en parkeergelegenheid. Kia schenkt uiteraard ook veel aandacht aan het weggedrag en de veiligheid van de XCeed. Zelfverzekerd en sportief weggedrag, zonder in te leveren op het gebruiksgemak. De XCeed heeft een nieuwe wielophanging en stuurinrichting, wat zorgt voor volwassen weggedrag. Innovatieve vering zorgt voor soepele demping en een hoog rijcomfort, ook op slecht wegdek. Verder beschikt deze over alle moderne assistentie- en veiligheidssystemen die u verwacht: voetgangersdetectie, snelheidswaarschuwingen, dode hoek detectie en level 2 autonoom rijden.

Levering
De nieuwe Kia XCeed is vanaf oktober leverbaar met een keuze uit drie T-GDI turbomotoren, met begin 2020 een versie als plug-in hybride. Van Mossel Kia geeft u al graag meer informatie over de nieuwe XCeed. Kom langs aan de Holtersweg 30 in Hengelo. Kijk voor meer informatie ook op: www.kia-vanmossel.nl

Nieuwe Nissan Leaf en Leaf E+

HENGELO - Hoe maak je de best verkochte elektrische auto op de Europese markt nog beter? Meer op alle fronten - meer bereik, meer vermogen en meer keuze. Nissan's nieuwe Leaf is nu te bestellen.

De volledig elektrische Nissan Leaf was afgelopen jaar de meest geregistreerde nieuwe elektrische auto in de Europese Unie. Maar toch was niet iedere potentiële koper te halen; de actieradius was voor sommigen niet toereikend. Met de introductie van de Leaf met nieuwe 40 kWh accu komt hier verandering in. De nieuwe Nissan Leaf is te bestellen in twee varianten. Zo is er de Nissan Leaf met 40 kWh accu met een actieradius tot 270 kilometer en een 147 pk vermogen (vanaf 36.990 euro), of de nieuwe Nissan Leaf E+ (vanaf 45.850 euro). Dit nieuwe model is uitgerust met een intelligente 62 kWh accu die meer vermogen leeft en een krachtige motor van 217 pk. Dit alles zonder enige schadelijke uitstoot.

Praktisch
Voor het laden van de Nissan Leaf of Leaf E+ hebt u diverse opties. Zo kunnen alle versies van de Leaf met een kabel en een gewoon stopcontact opgeladen worden. Ideaal om 's nachts thuis te laden. U kunt ook kiezen voor de installatie van een Nissan Wallbox. Met deze lader laadt u de auto twee keer zo snel op. Onderweg kunt u eenvoudig gebruik maken van de vele openbare laadstations die er zijn, onder meer 6.000 'favoriete' laadstations die bijvoorbeeld bij Nissan-partners te vinden zijn. Zo blijft u optimaal mobiel. De nieuwe Leaf biedt mooie innovaties op het gebied van veilig en duurzaam rijden. Zo is de Leaf voorzien van het e-Pedal; een 'gaspedaal' dat accelereren, remmen en stoppen in één pedaal combineert. Andere innovaties zijn het Nissan ProPILOT systeem, dat altijd de juiste afstand aan zal houden tot ander verkeer. Acceleren, remmen en herstarten op het ritme van de verkeersstroom: een heerlijk ontspannen rit. Verder ontbreken ook zaken zoals intelligente cruise controle, dode hoek detectie, voetgangersdetectie en meer niet.

Meer informatie
Autobedrijf Lesscher geeft u graag meer informatie. Kom langs aan de Zilverstraat 5 in Hengelo. Kijk ook op: www.autolesscher.nl

Wordt u ook een Fiat-rijder?

HENGELO - De opvallende Fiat 500 heeft een mijlpijl bereikt. In heel Europa zijn er inmiddels van de 500(C), 500L en 500X drie miljoen exemplaren verkocht in de afgelopen 12 jaar. Veel in het eigen land, Italië, maar het merendeel van de geproduceerde 500's gaat naar de andere landen in Europa. Ook in Nederland komt u de Fiat 500 vaak tegen.

Wilt u niet zelf de Fiat 500 kopen, maar er wel eentje onbezorgd rijden? Dan is de Private Lease optie iets voor u. Tot en met 31 juli kunt u van nog meer voordeel profiteren dan alleen de voordelen van Private Lease. Tijdelijk least u een Fiat 500 Lounge vanaf 259 euro per maand. Dit is op basis van een looptijd van 48 maanden en 10.000 km per jaar. Het gemak van Private Lease is vooral dat u één bedrag per maand betaalt. Alles behalve de eventuele verkeersboetes en brandstofkosten zijn inbegrepen in het maandbedrag. Dus ook uw onderhoud, reparaties, bandenwissels en meer. Zo blijft u altijd mobiel zonder vervelende en dure verrassingen.

Rijke uitrusting
De Fiat 500 Lounge met TwinAir Turbo Eco 85pk is rijk uitgerust met standaard U-Connect navigatie met DAB+ radio en Bluetooth, lichtmetalen velgen, panorama dak, airconditioning, cruise control, parkeersensoren achter en regensensor. Voor een meerprijs is ook 1.2 Eco 69pk Lounge 69 pk een mogelijkheid. Natuurlijk kunt u zelf een mooie kleur voor uw auto uitkiezen; zo is uw nieuwe Fiat helemaal naar úw wens.

Meer weten
Autobedrijf Udo in Hengelo geeft u graag een passend advies over de koop of private lease van uw nieuwe Fiat. En natuurlijk een vrijblijvende proefrit! U bent van harte welkom aan de Wegtersweg 14-10 in Hengelo. Kijk ook op: www.fiat-udo.nl

Broekhuis Peugeot Almelo levert bedrijfswagens Cottus

ALMELO - Technisch dienstverlener Cottus in Almelo heeft eind juni twintig nieuwe bedrijfswagens in gebruik genomen. Broekhuis Peugeot in Almelo leverde twintig Peugeot Partners van het nieuwe model.

Broekhuis Peugeot Almelo is al geruime tijd Cottus' partner in mobiliteit. Met de nieuwste levering zijn in totaal 110 bedrijfsauto's geleverd door Broekhuis Peugeot Almelo de afgelopen jaren. Zij bieden een complete service van aankoop tot levering, in samenwerking met diverse gespecialiseerde partners. Zo werden de nieuwe auto's voorzien van representatieve bestickering door Mondice Reclame in Enschede. Broekhuis Carplus zorgde voor de bedrijfswageninrichting en Alysgo bouwde het systeem voor rittenregistratie in. Cottus kon de auto's dus direct na ontvangst in gebruik nemen.

Over Cottus
Cottus is een gespecialiseerde technische dienstverlener. Het bedrijf heeft naast de Almelose vestiging ook vestigingen in Almere, Apeldoorn, Heerenveen, Helmond, Hoogeveen, Lichtenvoorde, Nijmegen, Sittard en Zwolle.

De nieuwe Partner
De veelzijdige en betrouwbare Peugeot Partner is een uitstekende keuze om medewerkers flexibel en mobiel te houden. Deze werd gekozen tot European Van of the Year 2019, onder meer vanwege het hoge technologische en veiligheidsniveau, de riante laadruimte en een uitgebreid gamma aan krachtige en zuinige motoren.

Goed advies
De specialisten van Broekhuis Peugeot Almelo helpen u graag met goed advies over de aanschaf van uw nieuwe bedrijfswagen. Kijk voor meer informatie: www.broekhuis.nl/peugeot, of bel met Gert-jan Timmerman op 06-86849947.

Huur veilig een auto

TWENTE - Wie deze zomer geniet van een verre vakantie met het vliegtuig, wil graag ook op de plaats van bestemming mobiel blijven. Het huren van een auto op de vakantiebestemming is dan een aantrekkelijke mogelijkheid.

Wanneer u een auto wil huren komt er vaak wat rompslomp bij kijken, maar ook onzekerheden. Hoe huur je veilig én voordelig een huurauto? We nemen enkele tips door.

Vooraf boeken
Hoewel het aantrekkelijk goedkoop kan zijn om lokaal te huren op de plaats van bestemming, is het toch verstandig om vooraf te boeken vanuit Nederland en het liefst bij een grotere, internationale verhuurder. Zo weet je precies waar je aan toe bent en er is tijd om de voorwaarden goed door te nemen. Bovendien kun je ook makkelijker aanbiedingen vergelijken. Kies voor een bedrijf dat all-inclusive verhuurd, dus inclusief WA- en schadeverziekering en een ongelimiteerd aantal kilometers.

Praktische details
Kies een auto die ruim genoeg is voor je beoogde vakantiegroep en ga wel voor een passend voertuig. Ga niet direct voor een budgetvoertuig, maar wel iets dat lekker rijdt op de bestemming. Wanneer u huurt, zorg dan ook dat u een creditcard hebt. Veel verhuurders vragen een creditcard voor het betalen van de huur en borg. Let verder op de tankregeling; bij sommige verhuurders rijdt u weg met een volle tank én moet u een auto met volle tank inleveren.

Controle
Let bij het ophalen en inleveren van de auto op aanwezige schades en controleer of alles werkt. Maak foto's van de schade en laat het aantekenen op het huurcontract. Veel huurders worden na afloop 'verrast' met schades aan de huurauto, waarbij verhuurders soms vrolijk het bedrag van de creditcard afschrijven. Kijk voor meer informatie op: www.anwb.nl/vakantie/autohuur/tips

Veilig op pad met de fietsdrager

TWENTE - Nederlanders zijn ware fietsfanaten. In totaal fietsen we zo'n 15 miljard kilometer op jaarbasis, een cijfer dat nog steeds stijgt. Niet verwonderlijk, gezien de goede infrastructuur. Wie recreatief fietst, neemt nog wel eens de fiets mee naar een verdere bestemming. Waar moet je dan aan denken?

Het gebruik van een fietsdrager is een handige methode om één of twee fietsen mee te nemen naar bijvoorbeeld een natuurgebied of een verdere bestemming. Hierbij is het belangrijk om als eerste een keuze te maken wat voor fietsdrager je neemt. Er zijn fietsdragers voor op de trekhaak en voor op het dak. Hoewel beide zorgen voor een hoger brandstofverbruik, is de fietsdrager op het dak wel een érg grote windvanger. U verbruikt tot wel dertig procent meer brandstof. Bovendien is het extreem lastig om een zwaardere fiets op het dak te tillen.

Juiste drager
Wanneer u kiest voor een trekhaak-drager is het belangrijk om te letten op het maximaal toegestane gewicht. Zeker wanneer u een zwaardere elektrische fiets of zelfs twee meeneemt, kan dit met een zware drager zorgen voor een te grote kogeldruk. U kunt de accu's van de fietsen het beste uitnemen mits mogelijk, om zo binnen de toegestane limiet te blijven. Voor zware elektrische fietsen kunt u vaak ook een oprijgootje bestellen om het laden makkelijker te maken zonder tilwerk.

De regels
Bij het gebruik van een fietsdrager gelden wel belangrijke regels. Zo mogen fietsen niet meer dan 20 centimeter uitsteken aan beide kanten van de auto. Ook mogen er geen scherpe delen uitsteken, deze kunnen voetgangers verwonden.

De Ford Puma is terug!

TWENTE - Ford brengt een wat bekendere naam uit het verleden weer terug op de markt. Afgelopen maand kondigde het merk de terugkeer van de Puma aan.

De Ford Puma was al een tijdje van de markt. De eerste generatie Puma werd van 1998 tot en met 2002 geproduceerd. Een kleine coupé die alleen op de Europese markt verkocht werd. Het was de voorloper van de StreetKa en gebaseerd op de Ford Fiesta. Ford bouwde de Puma uitstekend; zo reden er eind vorig jaar nog 11.000 stuks rond in het Verenigd Koninkrijk.

Grotere kat
de Ford Puma keert nu weer terug op de markt, maar niet meer als kleine coupé. De nieuwe Puma is namelijk een compacte crossover. Ford weet uiteraard ook zeer goed dat dit een populair segment is en hoopt wat mee te snoepen van deze taart. De Puma kreeg dan ook wat SUV-achtige elementen en een ongetwijfeld aantrekkelijke prijsstelling. Het is een opvallende auto met stoere lijnen, een grote grille en vrolijk ogende koplampen. Een ietwat aflopende daklijn geeft een sportieve hint.

Mooi platform
De nieuwe Puma staat op een wat langere en bredere versie van het Fiesta B-platform. Dit vertaalt zich ook in wat meer ruimte in alle dimensies. Zo beschikt deze over een riante 456 liter bagageruimte. verder is de auto voorzien van alle gebruikelijke veiligheidssystemen en rijassistenten. Het interieur is modern en van alle gemakken voorzien. Eén van de minder vaak geziene opties: de Puma kan ook geleverd worden met massagestoelen. Omdat de Puma ook geliefd zal zijn bij de jonge gezinnen én actievere leefstijlen zijn de stoelhoezen makkelijk afritsbaar zodat deze eenvoudig gereinigd kunnen worden. De nieuwe Ford Puma komt ook beschikbaar als hybride variant.

Levering
Ford is al wel druk bezig met de promotie van de nieuwe Puma, maar de levering laat nog even op zich wachten. De auto's zijn vanaf december dit jaar verkrijgbaar. De exacte prijzen en uitvoeringen zijn op dit moment nog niet beschikbaar. Wel kunt u op www.ford.nl uw interesse aangeven om straks als één van de eersten de nieuwe Puma te ontvangen.

Autoruiten blinderen: wat mag wel en wat mag niet?

TWENTE - Je ziet het regelmatig; stoere, snelle auto's die ook nog eens vakkundig geblindeerd zijn. Een mooie look die menig liefhebber waardeert, met ook nog eens enkele concrete voordelen. Maar waar trekt de overheid de grens? Waar moet ik aan denken bij het blinderen van de autoruiten?

Het blinderen van autoruiten lijkt misschien iets voor de VIP's en onderwereldfiguren, maar het aanbrengen van een donkere folie heeft ook daadwerkelijk praktisch nut. Zo bieden lang niet alle autoruiten ook bescherming tegen schadelijke UV-straling. Door het aanbrengen van een goede folie kan men tot 99 procent van de schadelijke UV-A en UV-B straling blokkeren. Naast dat dit onze huid beter beschermd, is UV-straling ook schadelijk voor je interieur. Donkere ruiten zorgen er ook voor dat pottenkijkers en criminelen minder zicht hebben op wat er in de auto ligt. Dit is echter wel een mes dat aan twee kanten snijdt: er zijn ook autokrakers die dan juist op het idee komen om uw auto open te breken. Immers, ze kunnen ook niet zien dat er juist géén waardevolle buit ligt.

Nadelen
De mindere inkijk is tegelijk ook een nadeel. Want bij een stevige blindering is de bestuurder namelijk ook niet goed zichtbaar, wat zorgt voor een gebrek aan oogcontact. Dit is juist belangrijk voor de overige weggebruikers om zo te kunnen zien waar u kijkt en wat u van plan bent.

De regels
In Nederland een auto die toegelaten wordt op de weg een voorruit hebben die 75 procent van het licht doorlaat. Bij zijruiten moet dit minimaal 70 procent zijn. Voor de duidelijkheid: 100 procent is in dit geval volledige lichtdoorlating. De achterruit mag wel voorzien zijn van een folie of coating, mits de auto een rechter buitenspiegel heeft. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op bedrijfsbussen. U krijgt een proces-verbaal wanneer de lichtdoorlatendheid van de ruiten minder is dan 55 procent. Ook kan het kentekenbewijs ingenomen worden, waarna u vier weken de tijd krijgt om dit te herstellen. U mag dus de ramen blinderen tot aan deze 55 procent, niet donkerder.

Op vakantie naar het buitenland? Ken de verkeersregels!

TWENTE - Eén Europa wil niet zeggen dat alles in alle Europese landen ook hetzelfde is. Op veel gebieden gelden dezelfde regels, maar de verkeersregels zijn niet overal gelijk. Soms gaat het maar om kleine verschillen, maar u doet er goed aan om voor vertrek toch goed op de hoogte te stellen. U voorkomt hiermee boetes, maar ook zeker schade of erger nog: persoonlijk leed.

Buiten de bebouwde kom geldt een andere maximumsnelheid dan in Nederland. Zonder andere aanwijzingen geldt in Nederland namelijk een maximumsnelheid van 80 km/u voor personenvoertuigen in, in België is dat 70 km/u, in Duitsland 100 km/u en in Frankrijk is het weer 80 km/u.


Haaietanden
Wist u dat ook lang niet alle landen met haaientanden aangeven welke weggebruikers voorrang hebben? In Nederland zijn we hier maar al te goed mee bekend, maar in Duitsland kent men ze niet. Hier werkt men met een dikke onderbroken streep op het wegdek. Frankrijk gebruikt hiervoor een lijn van dikke blokken.


Ritsen
In Nederland is ritsen een gewenst gedrag. Het leidt nog wel eens tot ergernis in de auto, maar er staat geen boete op het niet laten invoegen van een ander voertuig of te vroeg invoegen. Duitsland en België zijn daar veel strikter in. Voor zowel het niet laten invoegen of te vroeg invoegen kunt u een boete krijgen.


Mobiele telefoon
Iedereen in Nederland zou inmiddels wel op de hoogte moeten zijn van het gebruik van de mobiele telefoon. Tijdens het rijden is het gebruik alleen handsfree toegestaan, maar wanneer u stilstaat voor een verkeerslicht of in de file geldt een uitzondering. Dan is handheld geen probleem. Deze uitzondering geldt niet in Duitsland, België en Frankrijk. Frankrijk heeft zelfs nog meer beperkingen. Zo mag er bij het bellen geen gebruik worden gemaakt van oortjes of een hoofdtelefoon.

Nog veel meer...
De tekst die u zojuist gelezen heeft is een kleine indicatie van de verschillen in verkeersregels tussen Nederland, België, Duitsland en Frankrijk voor automobilisten. Maar er zijn er nog veel meer verschillen op het gebied van onder andere parkeren, stilstaan, campers, belijning op de weg, alcohol- en drugsgebruik. Op de website van de ANWB kunt u heel veel informatie terugvinden over de verkeersregels in andere landen.


Fietsen
Nederlanders zijn fervente fietsers, ook tijdens vakantie in het buitenland. Houdt u er rekening mee dat ook daarvoor de verkeersregels niet overal gelijk zijn? In Frankrijk bent u bijvoorbeeld verplicht een helm te dragen tijdens het fietsen en na zonsondergang mag u niet naast elkaar fietsen. In Duitsland mogen kinderen tot acht jaar niet op het fietspad, maar moeten ze op het trottoir fietsen.

Let op de banden bij hitte

TWENTE - Afgelopen jaar bereikte het weer in Nederland bijzondere records. Met hittegolven en temperaturen ruim boven de 35 graden was het afzien voor mens en machine. Ook met betrekking tot uw autobanden zijn er enkele dingen om aan te denken.

Het gebruik van de juiste banden voor het juiste seizoen en alertheid op zaken als profiel, staat en bandenspanning is erg belangrijk voor vele veilige kilometers en een laag verbruik. Toch leert de ervaring dat Nederlandse automobilisten eigenlijk te weinig nadenken over hun banden. Zo weet lang niet iedereen wat de optimale druk is voor uw specifieke band.


Bandendruk
In de zomer is het belangrijk om de banden goed op druk te houden. Te zachte banden veroorzaken namelijk een abnormale verhitting die alleen maar sterker is bij zeer warm weer. Dit kan dan zorgen voor een klapband. Het advies is dan ook om de banden op te pompen tot de maximale aanbevolen bandendruk, zeker wanneer u veel op de snelweg rijdt en met een groter gewicht in de auto. (Hint: belangrijk dus ook om voor de vakantie te controleren...). Controleer de bandendruk wel voor u op pad gaat en de banden koud zijn. Wanneer u het meet bij warme banden kan de druk te laag zijn. Zo bleek uit onderzoek van onder meer Euromaster dat statistisch de helft van de Nederlanders rijdt op te zachte of te harde banden. Bij het controleren van de bandenspanning moet u ook de reserveband niet vergeten; mocht deze onverhoopt nodig zijn dan is het erg problematisch wanneer deze band te slap is.


Goed rubber
De staat van de banden is ook van invloed op zomerproblemen. Wanneer een band gemaakt is van goed rubber en u normaal rijgedrag hebt, zijn de invloeden van hitte beperkt. Maar wanneer de auto langere tijd stil heeft gestaan is het goed om deze niet bloot te stellen aan te extreme temperaturen. Rubber kan wel zachter worden, waardoor snellere slijtage mogelijk is. Het is daarom ook niet aan te rijden om nog op winterbanden te rijden in de zomer. Deze presteren niet alleen slechter, het van nature zachtere rubber slijt ook nog eens een stuk sneller.


Koop kwaliteit
Wanneer u op zoek gaat naar een nieuw stel zomerbanden is het belangrijk om niet te goedkoop te willen kopen. Uw garage kan u adviseren over de juiste bandenkeuze en correcte bandenspanning voor uw voertuig.

Goede koeling belangrijk voor motor en motorrijder

TWENTE - Het weer is de afgelopen jaren steeds extremer geworden als gevolg van klimaatverandering. De horror-zomer van afgelopen jaar was afzien, met temperaturen die angstig dicht bij de 40 graden in de buurt kwamen. Een mooie zomerdag is het perfecte moment om te genieten op de motor. Maar hoe zorg je ervoor dat je het hoofd letterlijk en figuurlijk koel houdt?

De verstandige motorrijder draagt natuurlijk altijd zijn beschermende kleding: "All the gear, all the time", zoals we op z'n Engels zeggen. Maar goede beschermende kleding is wel bijzonder warm. Wring je motorpak uit aan het einde van een uurtje rijden en je weet het. Het dragen van een koelvest kan dan helpen.


Twee typen
Er zijn in principe twee soorten koelvesten op de markt die beiden werken met water. Dit zijn dompelvesten en vesten met watercompartimenten. Bij een dompelvest kunt u het vest simpelweg een tijdje onder de kraan houden en het vervolgens over een shirt aantrekken. Het water verdampt en in combinatie met de rijwind blijft u koel. Het tweede soort vest werkt met compartimenten die u vult met water. Hierbij gaat de verdamping langzamer, waardoor de koeling langer blijft werken.


Voorkom
oververhitting

Het dragen van een koelvest is niet alleen een stukje comfort, het zorgt er ook voor dat u minder snel lichamelijke klachten ervaart. Oververhitting is namelijk een reëel risico bij langere ritten tijdens windstil weer met hogere temperaturen. Probeer daarom niet te veel te willen; neem af en toe een korte pauze en drink voldoende. Een belangrijke stelregel bij extreem warm weer: als je niet het gevoel hebt dat je kunt plassen, heb je waarschijnlijk te weinig gedronken.


Denk aan de motor
Ook de motor zelf heeft het zwaarder te verduren bij warm weer. Zo is het belangrijk om in ieder geval de koelvloeistof te controleren en aan te vullen. Het advies is hoe dan ook om voor de zomer de motor altijd even na te laten kijken. Zo voorkomt u vervelende verrassingen onderweg, zeker wanneer u verder op pad gaat naar het buitenland.

Al 40 jaar een icoon: de G-Klasse

TWENTE - De Mercedes-Benz G-Klasse is al veertig jaar de maatstaf in het terreinwagensegment en al twintig jaar lang biedt de AMG-variant een extra portie performance.

Daarmee is de G-Klasse verreweg het langst bestaande personenwagenmodel uit de geschiedenis van Mercedes-Benz en de oervader van alle SUV's met de ster. Ter gelegenheid van dit jubileum kunnen G-Klasse fans zich verheugen op maar liefst vier hoogtepunten. Ten eerste: drie aantrekkelijke speciale modellen onder de naam STRONGER THAN TIME. Ten tweede: optioneel is het speciale model exclusief leverbaar als G 400 d (brandstofverbruik gecombineerd: 9,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 253 g/km) met de krachtigste variant van de efficiënte zes-in-lijn dieselmotor. Ten derde: het nieuwe individualiseringsprogramma G manufaktur, waarmee klanten hun eigen persoonlijke G-Klasse kunnen samenstellen. En ten vierde: het nieuwe G-Klasse Experience Center in de buurt van de fabriek in het Oostenrijkse Graz waar de G-Klasse wordt geproduceerd en waar klanten uit de hele wereld de indrukwekkende vaardigheden van het offroad-icoon in extreem terrein kunnen testen.

Revolutionair
"Veertig jaar geleden was de combinatie van on- en offroad-eigenschappen revolutionair. De huidige G-Klasse zet deze traditie voort. De technologische topprestaties vormen vandaag de dag de basis voor de status van de G-Klasse als icoon", aldus Dr. Gunnar Güthenke, Hoofd Mercedes-Benz G-Klasse. "We zetten deze uitzonderlijke status kracht bij met veel highlights voor onze klanten en fans. Ik ben ervan overtuigd dat dit voor de G-Klasse nog maar het begin is." Wat in het begin van de jaren zeventig begon met een samenwerkingsovereenkomst tussen het toenmalige Daimler-Benz AG en Steyr-Daimler-Puch uit de Oostenrijkse stad Graz, is uitgegroeid tot een uniek stukje autogeschiedenis. Het concept van de nieuwe terreinwagen was op zich al ongewoon: het model combineert een onovertroffen terreinvaardigheid met uitstekende rijeigenschappen op de weg en maximale veiligheid. Ook vierwielaandrijving en sperdifferentiëlen met een 100% sperwerking maken sinds die tijd deel uit van de 'G', net als het robuuste ladderchassis. Door de jaren heen werden nog vele bijzondere modellen uitgebracht met verdere innovaties en doorontwikkeling.

Bijzondere edities
De drie STRONGER THAN TIME Editions ter gelegenheid van de veertigste verjaardag van de G-Klasse zijn leverbaar in twee motorvarianten. De krachtigste variant van de efficiënte zes-in-lijn dieselmotor OM 656 zorgt voor de aandrijving van de G 400 d. Met een vermogen van 243 kW/330 pk en een indrukwekkend maximumkoppel van 700 Nm bij 3.400-4.600 t/min biedt deze topmotor maximaal rijplezier. De speciale edities zijn ook leverbaar als G 500. Bij deze uitvoering zorgt een krachtige 4,0 liter V8-benzinemotor met hoog vermogen voor de aandrijving. De biturbo produceert een vermogen van 310 kW/422 pk en een maximumkoppel van 610 Nm bij 2.000-4.750 t/min. De speciale modellen ter gelegenheid van het jubileum van de G Klasse zijn uitgevoerd als AMG Line, spatschermverbreders, AMG designelementen in de bumpers en stootlijsten op de flanken, remklauwen met opschrift 'Mercedes-Benz' en, in het geval van de G 500, ook een sportuitlaat. In het interieur valt het stuurwiel met afgevlakte onderzijde op. Dankzij het rvs exterieurpakket zijn de treeplanken, de reservewielhouder, de instaplijsten en de laaddrempelbescherming aan de achterzijde van zeer hoge kwaliteit.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de bijzondere G-klasse modellen op www.mercedes-benz.nl

Verkoopsucces voor Lamborghini

TWENTE - De economie draait wereldwijd op volle toeren. Ook de verkoop van meer luxe auto's voor de liefhebber zit wereldwijd in de lift. Zo heeft Lamborghini een spectaculair eerste halfjaar van 2019 achter de rug.

Het Italiaanse merk met de stier presenteerde begin deze maand de verkoopcijfers over het eerste halfjaar van 2019. Ongetwijfeld werd er ergens op het hoofdkantoor een fles champagne open getrokken, want in zes maanden tijd wist Lamborghini ruim 4.533 auto's aan de man te brengen. Dit is opmerkelijk, omdat dit meer auto's zijn dan Lamborghini in héél 2017 verkocht.

Afzetmarkt
Het succes van Lamborghini verschilt wel van markt tot markt. Zo verdubbelde de verkoop in Azië en in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika steeg dit met 67 procent. In de Verenigde Staten stegen de verkopen met 128 procent.

Bestseller
Hoewel de meeste lezers bij Lamborghini ongetwijfeld direct denken aan de supersnelle, strakke sportwagens zoals de Huracan en Aventador, verkocht het merk juist de meeste exemplaren van de Urus. Bijna 2.700 stuks, tegenover 1.211 Huracans en 649 Aventadors.

Urus
De Urus is een vreemde eend in de bijt tussen de supersportwagens; hij combineert de kracht van een sportwagen met het praktische van een SUV. Hij heeft wel het onmiskenbare Lamborghini-DNA met een kenmerkend silhouet. Lamborghini schonk veel aandacht van het dynamische rijgedrag en prikkelende prestaties. Hoewel Lamborghini zoals u wellicht weet ooit begon met het maken van trekkers voor de landbouw, was het doel toch zeker niet om terug te gaan naar dit rijgedrag. De Urus kreeg Lamborghini's kenmerkende motorgeluid dankzij de V8 Bi-turbo met ruim 650 pk. De sterkste vermogen-tot-gewicht verhouding van alle huidige SUV's op de markt. De Urus kreeg een fraai design waar we in de neus hints van de Aventador herkennen. Aan boord is het luxe wat de klok slaat; vakmanschap en veel handwerken maken het interieur bijzonder stijlvol. Met uiteraard de moderne features die de veeleisende koper mag verwachten. Met een prijs rond de 300.000 euro kunnen we het niet een koopje noemen, maar duidelijk is wel dat de gewaagde introductie van de sportwagen-SUV het merk geen windeieren heeft gelegd.