Hart van Hengelo - Hof van Twente

15 februari 2019

Hart van Hengelo - Hof van Twente 15 februari 2019


Nieuwbouw Stadskantoor bereikt hoogste punt

HENGELO - Afgelopen week bereikte de nieuwbouw van het Stadskantoor een belangrijke mijlpaal: de bouwers bereikten het hoogste punt van het nieuwe pand. Dit moest natuurlijk naar goed gebruik gevierd worden.

Wethouder Claudio Bruggink mocht de laatste dakplaat plaatsen waarna ook de Hengelose gemeentevlag fier mocht wapperen op het nieuwe pand. De bouwers, wethouder en genodigden genoten na afloop van de 'pannenfriet' om nog even gezellig stil te staan bij dit mooie moment. De planning en realisatie van het nieuwe Stadskantoor is een plan met een lange looptijd; zo heeft de bouw inmiddels vijftien maanden in beslag genomen. Wethouder Bruggink: "Ik ben erg blij met het bereiken van het hoogste punt. En dat mooi volgens planning. De uitstraling van het ontwerp wordt steeds duidelijker, open en transparant. We kunnen niet wachten om weer terug te keren naar het hart van de stad, daar waar de gemeentelijke organisatie thuishoort."

Mooi project
De realisatie van het nieuwe kantoor is ook een mooie impuls voor de Hengelose binnenstad. Het mooie, duurzame pand brengt ook een stukje levendigheid en meer bezoekers. Het nieuwe Stadskantoor verrijst tussen het huidige Stadhuis en de Deldenerstraat en omvat ongeveer 8.000 vierkante meter kantoorruimte, 900 vierkante meter aan publieksruimte en een parkeerkelder van ongeveer 2.200 vierkante meter. Andere leuke weetjes: er is inmiddels ruim 5.050 kuub beton verwerkt, waaronder voor de Y-kolom die de verbinding tussen het nieuwe Stadskantoor en Stadhuis vormt. Deze weeg 26 ton.

Planning
Eind februari start de afwerking van de gevels. Een maand later wordt de torenkraan, die bijna een jaar lang de skyline van Hengelo verrijkte, afgebouwd. Later dit jaar wordt de duurzame 'groene kroon' op het Stadskantoor aangebracht in de vorm van sedum dak. Naar verwachting wordt de nieuwbouw eind 2019 opgeleverd. Door de gemeentelijke organisatie in de binnenstad te vestigen trekt de gemeente meer bezoekers naar de binnenstad, waaronder ook de werknemers van de gemeente Hengelo.

Maak melding van mogelijke hennepkwekerij in Hengelo

HENGELO - De gemeente Hengelo moedigt inwoners aan om melding te maken van verdachte situaties in hun eigen buurt. Met name wanneer mensen het vermoeden hebben van een wietkwekerij of erger, een drugslaboratorium is het belangrijk om melding te maken.

De afgelopen jaren worden in Twente steeds meer wietkwekerijen aangetroffen, midden in de woonwijken. Maar ook in het buitengebied en op industrieterreinen is veel productie van wiet of synthetische drugs. Deze zorgen dan voor overlast, maar maken ook de buurten onveilig.

Risico's
Omdat een wietkwekerij per definitie illegaal is, plegen veel kwekers aanvullende strafbare feiten zoals het illegaal aftappen van stroom. Ook kan door het kweekproces schade en schimmel ontstaan aan aangrenzende woningen. Of in het ergste geval zelfs brand. Daarom is het belangrik om melding te maken van verdachte situaties. De brandweer, politie en stroommaatschappij kunnen dan stappen ondernemen.

Herkennen
Hoe herkent u een mogelijk hennepkwekerij in uw omgeving? Er zijn diverse signalen die op zichzelf niet direct zorgwekkend zijn, maar in combinatie met elkaar een duidelijk beeld schetsen. Zo is de eerste tip stankoverlast door een sterke, vreemde geur. Een onbewoond huis dat 's avonds of 's nachts regelmatig wordt bezocht is ook een signaal. Bouw- en sjouwactiviteiten op vreemde tijdstippen. Warme of vochtige muren, vloeren of plafonds. Stroomstoringen. Een voortdurend geluid van een afzuiginstallatie en extra onluchtingspijpen in het dak. Ook deze kunnen duiden op een risicovolle kwekerij.

Melden
Het melding maken van een mogelijke hennepkwekerij kan uiteraard via de politie op het telefoonnummer 0900-8844. Anoniem melding maken kan via Meld Misdaad Anoniem op het telefoonnummer 0800-7000 of via www.meldmisdaadanoniem.nl

Legaliseren
De groeiende hoeveelheid wietkwekerijen is een punt van zorg, aangezien hier altijd criminelen bij betrokken zijn. Zo blijven ook de coffeeshops altijd direct verbonden aan criminele activiteit, wat de deur opent voor verdere problemen. In de landelijke politiek groeit dan ook de wens om onder strikte voorwaarden gemeenten toe te staan wiet te kweken. Dit moet het dan voor criminelen minder aantrekkelijk maken, hoewel het sterk de vraag is of dit gaat werken. Gemeentelijke wiet volgens een legaal proces gekweekt is namelijk op papier een stuk duurder dan de criminele wiet, waarvoor zij bijvoorbeeld stroom aftappen.

Jaargang: 9 • Nr 312• Wk 07

Natuurlijk middel Nr. 7: voor een goede gezondheid

HENGELO - DA drogisterij Mensink in Hengelo ondersteunt u graag bij een optimale gezondheid. Nieuw in het brede assortiment is het product 'Nr. 7'

Nr. 7 is te gebruiken bij veel klachten. Het is een product op natuurlijke basis, zonder bijwerkingen bij correct gebruik en dosering. Het kan door alle leeftijden gebruikt worden, ook in combinatie met geneesmiddelen van uw huisarts en specialist. Het middel is ook te gebruiken tijdens de zwangerschap. Het heeft een bewezen, ondersteunende functie in het menselijk lichaam.

Werking
De ondersteunende minerale stof in Nr. 7 heeft veel effect op de werking van het lichaam, onder andere spieren en zenuwen. Vermoeidheid of krampen zijn symptomen van een tekort aan deze stof die onder meer in het skelet, spieren, ruggenmerg en zenuwen te vinden is. Sporters zijn er dan ook goed bekend mee. Het kan gebruikt worden ter voorkoming van pijnklachten of bij concrete klachten zoals hoofdpijn, migraine, spierkrampen, onrustige benen, een stijve nek en meer. Het is hiermee ook een alternatief voor mensen die bijvoorbeeld geen pijnstillers zoals Ibuprofen mogen gebruiken.

Tablet
Het product Nr. 7 zijn kleine, platte en ronde tabletten die gemakkelijk in de mond smelten. Ook kunnen deze opgelost worden in water, wat zeker voor kleine kinderen en baby's aangenaam is. Zo is het eenvoudig in te nemen.

Goed advies
DA drogisterij Mensink heeft dit product Nr. 7 op voorraad in diverse varianten. Voor 100 tabletjes betaalt u 6,10 euro. Voor 400 tabletjes: 11,30 euro en voor 1.000 tabletjes 19,50 euro. DA drogisterij Mensink laat u graag nader kennismaken met dit product Nr. 7. Kom langs voor een goed advies en uitleg over het gebruik. U bent van harte welkom aan de Industriestraat 64 in Hengelo. Bel voor informatie met: 074-291 39 34 of kijk op: www.drogisterijmensink.nl

Column

Provincie

In de Tubantia van afgelopen zaterdag stond een analyse van de kandidatenlijsten van de 13 partijen, die deelnemen aan de provinciale verkiezingen in Overijssel van 20 maart aanstaande. Daarbij werd gekeken naar de woonplaats van de kandidaten en wat blijkt; het aantal uit Twente afkomstige kandidaten is ver beneden peil; 44,2 procent van de kandidaten woont in Twente, terwijl 54,2 procent van de bevolking van Overijssel Twents is.

Conclusies verbinden de journalisten niet of nauwelijks aan die getallen, terwijl cijfers op zich geen betekenis hebben. Je moet er iets mee kunnen, anders is een getal, een getal. Niet meer. De suggestie is natuurlijk, dat een statenlid harder loopt voor zijn eigen regio, dan voor de andere regio's. En dat zou ik wel graag eens onderzocht willen zien

Want er zijn natuurlijk wel aardige vragen hierover te bedenken, zeker met het oog op de komende verkiezingen. Misschien komen de schrijvers er later op terug. Bijvoorbeeld over het rare stelsel van getrapte verkiezingen, waarbij de pas gekozen PS-leden op hun beurt de leden van de Eerste Kamer kiezen. Die kun je ook gewoon uitrekenen, want elk statenlid stemt op haar of zijn eigen partij. Een foute stem kan desastreus zijn voor de meerderheid in de Eerste Kamer van de zittende regering. En dat is lastig, want de Kamer van Herziening wil nog weleens dwarsliggen. En daar zijn ze inwendig wel een beetje trots op.
Nu heb ik veel voor en bij provincies gewerkt en toch bleef het doel van provincies niet altijd even duidelijk. Een gemeente staat dichter bij de burger en heeft enkele zeer concrete taken. Wat ik voelde bij de provinciale besturen was de tegenstelling stad – platteland. De steden waren en zijn politiek gezien meer rood dan het platteland. Zeg maar, PvdA in de stad en CDA voor het platteland. Dat is in Overijssel altijd zo geweest, vandaar de geringe belangstelling in de steden voor de provinciale verkiezingen, hetgeen weer leidt tot relatief meer stemmen op het CDA.Want de CDA-stemmer is van oudsher een trouwe kiezer. En laten we eerlijk zijn, voor de steden is vooral het geld van het rijk, verdeeld door de provincies van belang.
Het probleem van de provincie is het imago en de profilering. De onbekendheid bij het publiek is een doorn in het oog van de provinciale bestuurders. Aan de andere kant is het niet altijd slecht een beetje in de schaduw te opereren. Het neerschieten van edelherten in Flevoland is een provinciale aangelegenheid en ik durf er om te wedden, dat ze liever op een andere manier in het nieuws zouden willen komen. Waar de problemen komen is bij de toezichtfunctie van de provincie op de gemeente. Ik zou me kunnen voorstellen dat veel strenger naar de financiële positie van gemeenten wordt gekeken. Want ik vind dat ook de provincie daarin een zekere verantwoordelijkheid heeft, al was het alleen maar aan de burger van de provincie. Of mogen die alleen maar betalen en een vakje rood maken. Praat daar eens over tijdens deze verkiezingscampagne.

Ik ben Han Sie Dhian Ho en geef vanaf 11 maart de cursus 'Levenswijsheid via zwerven door culturen' bij de Volksuniversiteit Hengelo e.o.

Ik ben cultuur antropoloog, agoloog en geograaf. Ik heb ervaring in vormings-, maatschappelijk- en opbouwwerk en was adjunct directeur Humanitas Rotterdam. Daarnaast was ik geestelijk raadsman bij het Humanistisch Verbond en hoofdvakdocent sociale pedagogiek/andragologie Nutsseminarium bij de Universiteit van Amsterdam. Bij Saxion Hogescholen heb ik o.a. agogische beroepsethiek, maatschappelijk werk en interculturele communicatie gegeven. Tijdens de cursus 'Levenswijsheid via zwerven door culturen' ga je ontdekken dat persoonlijkheid ontstaat door de aanleg en de cultuur waarin je opgroeit en dat waarden en normen cruciaal zijn voor ons (on)welbevinden. Deze cursus is bedoeld voor wie kritisch wil leren kijken naar andere en verschillende culturen.

Han Sie Dhian Ho
www.volksuniversiteit-hengelo.nl

Maak het inbrekers niet te makkelijk

TWENTE - De voorjaarsvakantie is komende week weer. Veel gezinnen gaan er een paar dagen op uit voor een korte vakantie.

Ook inbrekers weten dit maar al te goed; gedurende de voorjaarsvakantie is dan ook altijd een piekmoment zichtbaar qua inbraken. Om een inbraak te voorkomen kunt u zelf veel doen. Zo is het in ieder geval goed om vakantieplannen niet op internet te plaatsen maar juist wel de buren te attenderen. Zij kunnen dan een oogje in het zeil houden en post weghalen bij de voordeur. Zo maakt de woning een bewoonde indruk, waardoor de kans op een inbraak minder is.

Sluiten
Ook is het belangrijk om altijd goed de woning af te sluiten, inclusief ramen, ook op hogere verdiepingen. Dieven kunnen ook handig gebruik maken van bijvoorbeeld afvalbakken, ladders en tuinmeubilair om bij een bovenraam naar binnen te sluipen. Het gebruik van tijdschakelaars voor verlichting zorgt eveneens voor het afschrikken van inbrekers. Wanneer u iets verdachts ziet in uw buurt, bel dan direct met 112. Zo is de pakkans bij inbraken groter.

Leden gezocht voor Erfgoedcommissie

BORNE - De gemeente Borne is op zoek naar nieuwe leden die zitting willen nemen in de Erfgoedcommissie Borne.

Deze commissie heeft een brede taakstelling. Zij adviseren de gemeente bij omgevingsvergunningen voor monumenten en bij alle bouwplannen in Oud Borne. Op verzoek geven zij ook gratis bouwkundig en architectonisch advies aan particulieren die bouwplannen hebben voor panden zonder monumentenstatus, maar wel met cultuurhistorische waarde. Ook kunnen zij adviseren over zaken die niet met monument zelf te maken hebben maar met de omgeving, zoals archeologie, het historische cultuurlandschap en meer. De commissie komt zo'n 8 á 10 keer per jaar bijeen, afgezien van advieswerkzaamheden. De leden ontvangen een vergoeding van 79,91 euro per bijgewoonde vergadering.

Leden gezocht
De commissie bestaat momenteel uit vijf leden, met een maximale zittingstermijn van acht jaar. Omdat enkele leden deze termijn hebben bereikt is de gemeente Borne nu op zoek naar nieuwe leden. Belangstellenden moeten enthousiast en deskundig zijn; bijvoorbeeld op het gebied van monumentenzorg, architectuur of bouwgeschiedenis. Affiniteit met het Bornse welstands- of monumentenbeleid en kennis van het historische cultuurlandschap zijn wenselijk. Belangstellenden kunnen voor 1 maart hun sollicitatie sturen naar voorzitter Albert Kleinenberg via info@borne.nl of via postbus 200, 7620 AE in Borne, o.v.v. 'sollicitatie gemeentelijke erfgoedcommissie'.

Gratis CV-check voor werkzoekenden

HENGELO - DeBroekriem is een platform voor en door werkzoekenden. Tijdens een meet-up helpen deelnemers uit de community van DeBroekriem elkaar. We delen en leren van elkaars ervaringen, kennis en netwerk en we gaan samen aan de slag om succesvoller te solliciteren. Bij deze meet-up gaan we aan de slag met het cv.

Curriculum vitae (cv) staat voor 'loop (curriculum) van het leven (vitae)'. Het cv heeft voor werkzoekenden maar één enkel doel, het oproepen van: 'Die willen we spreken!'. Hoe bereik je dit doel? We gaan samen aan de slag met een paar kleine opdrachten. Je denkt na over je cv, we bestuderen elkaars cv en geven elkaar positieve, opbouwende feedback. Neem mee:?Je uitgeprinte cv, een schrijfblok, een pen en een goed humeur. Je bent van harte welkom in Bibliotheek Hengelo, op loopafstand van het station. De baliemedewerker wijst je graag de weg naar de workshopruimte op de 1e verdieping.?De zaal is open vanaf 13.45 uur en we beginnen om 14.00 uur. ?Na afloop is er gelegenheid om na te praten en te netwerken met andere deelnemers.

Smee kuijern is nit hetzelfde
as smee communiceren.

Maandag 18 feb 10:00 uur

Schouwburg Hengelo wel bereid tot verkoop gebouw

HENGELO - Het statement dat de Schouwburg Hengelo niet bereid is om hun gebouw te verkopen aan de gemeente blijkt op een misverstand te berusten. Dit laat de Schouwburg Hengelo weten in een persbericht.


Vorig jaar werden er gesprekken gevoerd tussen de organisatie van Schouwburg Hengelo en de gemeente Hengelo over een eventuele verkoop van het gebouw waar veel theatervoorstellingen worden opgevoerd. Schouwburg Hengelo ontvangt het hele jaar door artiesten uit het hele land, waaronder cabaretiers, bands, toneel- en dansgroepen. De gemeente deed een voorstel voor de koop van het gebouw met een concept-koopovereenkomst en een concept-huurovereenkomst. Deze is vervolgens door de Schouwburg doorgestuurd naar een advocatenbureau in Arnhem voor advies. Zij gaven een negatief advies voor het voorstel dat er toen lag en voegden een aantal alternatieven toe waarmee de Schouwburg in gesprek kon gaan met de gemeente.

Nieuw voorstel
De Schouwburg liet in een reactie aan de gemeente weten niet akkoord te gaan met het eerste voorstel, maar bracht ze ook op de hoogte over de geopperde alternatieven. In een begeleidende brief vroegen ze om een overleg over de vier alternatieven die waren toegevoegd.

Misverstand
Door een misverstand werd dit antwoord geïnterpreteerd als een volledige afwijzing van het plan om het pand te verkopen aan de gemeente. Hiermee staakten te pogingen van de gemeente Hengelo om overleg te plegen. Pas toen beide partijen in februari met elkaar in gesprek kwamen, over de subsidies voor dit jaar, kwam het misverstand aan het licht. De Schouwburg heeft hierbij aangegeven dat er alsnog interesse in een vervolggesprek over een mogelijke verkoop van het pand aan de gemeente. Er zal nu worden gekeken naar een verkoopovereenkomst waar beide partijen zich in kunnen vinden.

Sterk concept
De Schouwburg laat weten veel waarde te hechten aan de huidige hoge kwaliteit van het theaterprogramma. Deze is in 2016 opgesteld in samenwerking met onderzoeksbureau Berenschot. Het uitgangspunt van de Schouwburg is dat dit succesvolle concept en de efficiente bedrijfsvoering behouden blijven bij de eventuele verkoop van het gebouw.

Vier je vakantie bij FC Twente!

ENSCHEDE - In de voorjaarsvakantie organiseert de FC Twente diverse leuke activiteiten voor de jongste supporters. Heb jij nog geen plannen voor de vakantie? Geef je dan snel op.

Wil jij een kijkje achter de schermen in De Grolsch Veste? Dat kan in de voorjaarsvakantie. Jij ziet de kleedkamer en kan het gras bijna aanraken. Ben jij benieuwd? Meld je dan aan voor de inlooptour op 20 februari (13.00 uur). Ook staat er op vrijdag 22 februari weer een thuiswedstrijd tegen FC Eindhoven op het programma, aanvang 20.00 uur. Kaarten voor Kidsclub- en Young Reds-leden zijn beschikbaar vanaf € 7,50 en te verkrijgen via kaartverkoop.fctwente.nl en bij de receptie van De Grolsch Veste. Voor de wedstrijd tegen FC Eindhoven heb je geen Clubcard nodig. De Fanstore is natuurlijk in de voorjaarsvakantie op doordeweekse dagen geopend. Kom tijdens de vakantie gezellig naar de Fanstore om bijvoorbeeld jouw FC Twente shirt te scoren of eens te kijken in het officiële FC Twente Museum. Gedurende de voorjaarsvakantie zijn er ook diverse aanbiedingen in de Fanstore te vinden. Kijk op: fctwente.nl/voorjaarsvakantie.

Nouryon verduurzaamt dankzij stoom van Twence

HENGELO - 20190211 - Twence, Nouryon, samenwerking stoomleiding. Tekening samenwerkingsovereenkomst. Foto: Christian van der Meij

HENGELO - De zoutproductie van Nouryon in Hengelo wordt verder verduurzaamd door levering van duurzame stoom uit de biomassa-energiecentrale van Twence.

De twee bedrijven tekenden hiertoe op 11 februari een overeenkomst in aanwezigheid van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Provincie Overijssel. Hiermee kan Nouryon ca 50.000 ton CO2 per jaar besparen vergelijkbaar met de uitstoot van meer dan 400 miljoen autokilometers.

Onmisbaar
Knut Schwalenberg, directievoorzitter Nouryon Nederland: Het zout uit Hengelo is onmisbaar voor de Nederlandse en Duitse industrie, maar de productie heeft veel warmte nodig. Daarom zetten wij onverminderd in op groene energie en zien we deze samenwerking met Twence als een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van onze processen en producten.

Duurzame ontwikkeling
Marc Kapteijn, directeur Twence: Het is een prachtige ontwikkeling dat Nouryon nu stoom gaat inzetten die volledig is opgewekt met biomassa. Daarmee zetten we een vervolgstap in onze langjarige samenwerking. Zo kunnen wij Nouryon, maar ook andere bedrijven, helpen hun aardgasverbruik drastisch te reduceren en samen te werken aan de duurzame ontwikkeling van de regio.

Energietransitie
Ook vanuit de provincie vinden de nieuwe afspraken tussen beide bedrijven bijval. Gedeputeerde Annemieke Traag: De afspraken die Nouryon en Twence maken, leveren een flinke bijdrage aan de gezamenlijke Overijsselse doelstellingen 20% nieuwe energie in 2023 en energieneutraal in 2050. Twence laat met deze overeenkomst opnieuw zien dat zij een stevige rol pakt in de energietransitie in Twente.

Twence levert sinds 2011 stoom vanuit haar afvalenergiecentrale via een pijpleiding aan Nouryon in Hengelo. Deze stoom, die wordt gebruikt voor de indamping van pekel voor de zoutproductie, wordt voor ruim de helft als duurzaam aangemerkt vanwege het biogene gehalte in restafval. Sinds de ingebruikname van de vernieuwde biomassa-energiecentrale kan Twence ook volledig groen opgewekte stoom leveren. Jaarlijks bespaart Nouryon dankzij de stoomtoevoer van Twence 60 tot 80 miljoen kubieke meter aardgas, gelijk aan het gemiddelde verbruik circa 33-45 duizend huishoudens. Warmte uit de biomassacentrale van Twence wordt ook geleverd aan het stadverwarmingsnet in Enschede en de stoom is beschikbaar voor bedrijven in de omgeving met een grote warmte- of koudevraag.

BonteHond - Pak 'm

HENGELO - Kom op 17 februari bij de Schouwburg Hengelo en laat je meevoeren in de flitsende wereld van 'Pak 'm'! De voorstelling is voor kinderen van 3 t/m 7 jaar speelt om 14.00 uur en om 16.00 uur.

Drie "volwassen" presentatoren in een tv-studio vechten om aandacht. Ze willen allemaal de microfoon en voor de camera. Tijdens deze voorstelling wordt het verstoppen, rennen, wegduiken en springen. Het is een voorstelling voor de allerkleinsten en voor iedereen die stiekem nog steeds van Tom en Jerry houdt. 'Pak 'm' is de opvolger van de peuterhit 'AaiPet' die de afgelopen drie jaar meer dan tienduizend kinderen over de hele wereld op het puntje van hun stoel kreeg. Na afloop is er een gratis cursus camoufleren! Kijk voor meer informatie op de website www.schouwburghengelo.nl.

Foxtrot

BORNE - De film Foxtrot speelt op 20 februari om 20.15 uur in Kulturhus de Bijenkorf. De entreeprijs is €8,- en voor leden €5,-.

Michael en Dafna zijn uit het veld geslagen wanneer ze te horen krijgen dat hun zoon Jonathan is overleden tijdens zijn dienstplicht als wachter bij een verlaten grenspost. De feiten blijken echter een stuk complexer. In drie uiteenlopende delen vertelt Maoz het verhaal vanuit het perspectief van vader, zoon en moeder. Alle drie dansen ze de foxtrot met het noodlot. Een dans met vele variaties, maar waar je ook heen gaat, je eindigt altijd op het punt waar je ooit begon. De filmmaker Samuel Maoz heeft de film gebaseerd op een persoonlijke ervaring.

Arie en Sylvester, Wie?

HENGELO - Kom op woensdag 20 februari om 20.00 uur genieten van de voorstelling van Arie en Sylvester in Schouwburg Hengelo.

Arie en Silvester, de mannen die jaren werden gevreesd door het gegoede cabaret zijn terug van weggeweest. In deze 'BEST OF' show laten Arie en Silvester nog eenmaal zien wat ze kunnen, en wat ze niet kunnen. Hun onvergetelijke acts zijn te zien in een nieuw jasje. De twee heren gaan als vanouds weer flink tekeer. 'Inhoud'? Zo min mogelijk! 'Theaterwetten'? Met vuile voeten treden! 'Nuance'? Geen tijd voor! Arie en Silvester zijn terug: alsof ze nooit zijn weggeweest. Kijk voor meer informatie of tickets op http://www.schouwburghengelo.nl.

Borne aan de slag met wijk Wensink-Zuid

BORNE - De gemeente Borne gaat dit jaar aan de slag met het waterbeheer in de wijk Wensink-Zuid. De afgelopen tijd worden de pieken bij hoosbuien steeds steviger, waardoor wateroverlast op de loer ligt.

Om dit tegen te gaan wil de gemeente samen met inwoners, bedrijven en instellingen stappen zetten. Onder meer met aanpak van de riolering, maar tegelijk is dit ook een mooi moment om in te zetten op het stimuleren van sociale binding en veiligheid in de wijk. Ook andere aspecten van de openbare ruimte worden aangepakt, zoals speel- en parkeerterreinen, straatinrichting en groenvoorzieningen.

Online platform
Het online wijkplatform Wensink-Zuid is dé plek om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen. Naast de gemeente is ook het wijkcomité en BorneBoeit betrokken bij dit geheel. Kijk voor dit platform op de website: www.borneboeit.nl

Heracles wint van Ajax

ALMELO - Heracles Almelo zorgde afgelopen zaterdag voor de verrassing van de speelronde. In eigen huis won de ploeg van trainer Frank Wormuth met 1-0 van Ajax.

Na zes minuten ontstond de eerste kans voor de Heraclieden. Joey Konings werd neergehaald door Daley Blind en scheidsrechter Dennis Higler besloot de bal op de stip te leggen. Brandley Kuwas vergat dit buitenkansje echter te verzilveren en de bal belandde via Ajax-doelman André Onana op de paal. In de zeventiende minuut kwam de Almelose ploeg alsnog op voorsprong nadat diezelfde Onana de bal zomaar bij Mohammed Osman in de voeten schoof. Voor de Syrische middenvelder was het slechts een koud kunstje om de bal hierna tegen de touwen te werken. Een goed keepende Janis Blaswich weerhield de Amsterdammers van scoren en Heracles Almelo wist de drie punten in eigen huis te houden.

Beloning
Mohammed Osman sprak na afloop van deze wedstrijd over de beloning die de ploeg eindelijk kreeg na weken hard werken. "Deze overwinning was erg belangrijk voor de ploeg. Toen we scoorden viel er een last van onze schouders en konden we voetballen zoals we dat altijd willen doen" aldus Osman.

Fortuna Sittard
Komende zaterdag komt Fortuna Sittard op bezoek in het Polman Stadion. Heracles Almelo hoopt de goede wedstrijd tegen Ajax een vervolg te geven. De wedstrijd start om 19.45 uur. Kaarten zijn te koop via heracles.nl en in de FanServiceShop in het Polman Stadion.

Heracles 2 treft FC Twente 2 in vakantie

ALMELO - De tweede elftallen van Heracles Almelo en FC Twente spelen komende dinsdag tegen elkaar in het Polman Stadion.

De twee ploegen treffen elkaar in Poule A van de reservecompetitie. FC Twente 2 staat momenteel bovenaan in deze poule na twee gespeelde wedstrijden, waar Heracles Almelo 2 een plek in de middenmoot bestrijkt. Na het vorige duel tussen de twee streekgenoten trok Heracles Almelo 2 aan het langste eind. Mede dankzij een hattrick van Vincent Vermeij won Heracles Almelo 2 met 4-3. De wedstrijd is op verzoek van lokale autoriteiten vervroegd en dus zal er om 14.00 uur worden afgetrapt in het Polman Stadion. De wedstrijd is toegankelijk voor seizoenkaarthouders en BusinessClubleden van Heracles Almelo. Ook kunnen leden van de KidsClub één gratis kaart aanvragen voor deze wedstrijd die wordt gespeeld in de voorjaarsvakantie. KidsClubleden kunnen ook één kaart voor een begeleider bestellen. Deze kaarten zijn te bestellen via de website van Heracles Almelo of in de FanServiceShop. Alle toeschouwers worden verzocht het stadion te betreden via ingang 1, deze is te vinden aan de linkerkant van de FanServiceShop.

Uitsupporters
Voor FC Twente supporters zijn er wedstrijdkaarten beschikbaar in combinatie met verplicht busvervoer vanuit Enschede.

Maak kans op twee Heracles seizoenkaarten voor de komende tien jaar

ALMELO - Afgelopen week maakten Heracles Almelo en hoofdsponsor Asito een in Nederland nog niet eerder vertoonde samenwerking bekend. Asito wordt vanaf 1 juli 2019 naamgever van het stadion van Heracles Almelo voor de komende tien jaar. Ook blijft de schoonmaakorganisatie die periode hoofdsponsor van de Almelose Eredivisionist.

Winnen?
Om dit te vieren geven Heracles Almelo en Asito een mooie prijs weg; twee seizoenkaarten voor tien seizoenen. Kans maken op deze prijs is vrij eenvoudig. Download de Heracles Almelo App in de Appstore en maak een zo origineel mogelijke foto met de speciale actiebanner in het hoofdscherm. Deel hierna deze foto op Twitter, Facebook of Instagram met de hashtag #samenheracles en je maakt kans op twee seizoenkaarten voor de aankomende tien seizoenen.

Stamppot OpZondag

HENGELO - Zorggroep 't Huys Hengelo organiseert op zondag 24 februari voor senioren uit de omgeving: Stamppot OpZondag.


Zorggroep 't Huys stelt haar woonkamer open om senioren uit de omgeving van Hengelo een keertje sfeer te komen laten proeven. Doormiddel van het aanbieden van gratis stamppot. Daarom nodigt 't Huys Hengelo u van harte uit om deze heerlijke winterkost met elkaar te nuttigen.

Inschrijven
De stamppot staat zondag 24 februari om 17.00 uur voor u klaar. Wilt u ook gratis een hapje mee-eten? Schrijf u dan in via: https://zorggroepthuys.nl/stamppot-opzondag-24-februari/ Deze inschrijving is geheel vrijblijvend. Dit is alleen zodat 't Huys Hengelo weet voor hoeveel personen zij stamppot nodig hebben. Aan de eettafel hebben zij naast hun bewoners voor 8 personen extra plek.

Economie op volle kracht!

HOF VAN TWENTE - De cijfers van de economie over 2017 zijn onlangs in de raadsbijeenkomst besproken. Het blijkt dat Hof van Twente het qua economie en groei beter doet dan bijvoorbeeld Twente.

In 2017 zijn er zo'n 633 banen bijgekomen. Dat betekent een groei van 4,2 procent. Vergeleken met Twente, 1,5 procent, en landelijk, 2,2 procent, doet Hof van Twente het dus uitstekend. Zeker als ook in acht wordt genomen dat het aantal mensen met werk hoger ligt dan landelijk of in Twente.

Ondernemers
Dat deze cijfers zo positief zijn, is dankzij de ondernemers van Hof van Twente, die daadwerkelijk mensen in dienst nemen, maar ook de gemeente draagt haar steentje bij. De aantrekkende economie heeft ook een positieve invloed op het geheel. Mede daardoor is er ook 100.000 vierkante meter bedrijfsgrond in Goor, Hengevelde en Markelo verkocht.

Participatie
Ook wat betreft de arbeidsparticipatie doet Hof van Twente het goed. De netto-arbeidsparticipatie ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. In 2017 zijn er 150 mensen richting een werkervaringsplaats of werk gegaan. Hoe de arbeidsparticipatie zich gaat ontwikkelen is een vraagteken, aangezien de problematiek van mensen in de bijstand steeds complexer lijkt te worden.

Op de hoogte blijven
Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op sociaal economisch terrein gaat u naar www.hofvantwente.nl/hofvantwenteindex. De cijfers over bijvoorbeeld de werkgelegenheid en participatie worden voortdurend aangepast en geven dus een goed beeld van de actuele situatie.

De nieuwe Peugeot 508 toont zijn tanden

TWENTE - "Het mag wel een tikkeltje... agressiever". Dit was waarschijnlijk de opdracht die Peugeot's ontwerpafdeling meekreeg bij het belijnen van de nieuwe 508. Begin 2018 toonde Peugeot de nieuwste variant van de geliefde sedan aan het publiek. Inmiddels hebben de eerste klanten hun nieuwe auto in ontvangst genomen. Zo was het voor de eerste kopers van de Peugeot 508 First Edition echt genieten.

Ook wij kregen de beschikking over een mooie test-auto van de nieuwe 508. Deze is bij het eerste rondje al overduidelijk niet te verwarren met de vorige versie. Zo springen de nieuwe verticale koplampen er meteen uit. Ze doen een beetje denken aan de scherpe tanden van een leeuw - ongetwijfeld een bewuste associatie van de ontwerpers. De neus kreeg een wat agressiever uiterlijk qua grille met een blokkenpatroon. De 508-badging op de motorkap is een mooi stukje trots; Peugeot wil dat de auto echt herkenbaar is op de weg. Met de stijl-update van dit model zet het merk ook sterk in op de zakelijke rijders die over de streep moeten komen met het spannender uiterlijk. Vandaar dat ook het uitrustingsniveau naar een hoger niveau ging. De achterkant kreeg ook een mooie update, hoewel de achterlichten wat conservatiever ogen dan de voorkant. Een sterk aflopende daklijn benadrukt het snelle uiterlijk, maar je levert natuurlijk wel iets in qua hoofdruimte. Met een kofferbakruimte van 487 liter is voldoende mee te nemen.

Genieten
Na ons eerste rondje nemen we de sleutels in ontvangst van de rode bolide. Achter het stuur is merkbaar dat alles op ons als bestuurder gericht is. Een strak, personaliseerbaar, digitaal dashboard verschaft de nodige informatie met in de middenconsole de op de bestuurder gerichte informatiedisplay. De Peugeot I-Cockpit biedt alle informatie die we kunnen wensen mét nog een paar bijzondere trucs. De afwerking is hoogwaardig met houten sierelementen en bekleding van Alcantara en Sellier-leer. Het kleine, sportieve stuur met schakelflippers is een genot in de handen. De plaatsing van de schermen, afwerking en digitale mogelijkheden doen aan als een vliegtuigcockpit; zeker ook wanneer we het nieuwe Night Vision systeem aanzetten. Dit systeem gebruikt een infraroodcamera waarbij levende wezens op de weg duidelijk zichtbaar zijn, ook bij zeer slecht zicht of in het donker. Dit tot afstanden tot zo'n 250 meter, veel verder dan de koplampen reiken dus.

Steeds meer youngtimers

HENGELO - Het aantal youngtimers op de Nederlandse wegen is sterk gestegen de afgelopen jaren. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Een youngtimer is een auto die tussen de 15 en 40 jaar oud is. Hierna is het een oldtimer. In Nederland reden vorig jaar zo'n 1,9 miljoen young- en oldtimers rond. Tien jaar eerder waren dat er nog 900.000. Jaarlijks nam het percentage auto's van 15 jaar en ouder op de weg toe met zo'n 8 procent per jaar. Met name het aanteel 'jonge youngtimers' tussen de 15 en 25 jaar nam toe de afgelopen tien jaar. Er reden vorig jaar zo'n 1,6 miljoen van deze auto's rond.

Oorzaak
De groei is onder meer te danken aan zakelijk bijtellingsregels. De jonge youngtimers zijn bovengemiddeld populair bij bedrijven. Wanneer een auto namelijk 15 jaar oud is, wordt de bijtelling van 35 procent berekend op basis van de dagwaarde en niet meer de cataloguswaarde.

Wat is populair?
De fiscale aantrekkelijkheid vertaalt zich ook in het merkenlijstje qua populariteit: Volvo voert de lijst aan bij gewilde youngtimers voor zakelijk gebruik, waarbij de V70 een geliefde keuze is. Dit wordt gevolgd door Mercedes, BMW (3 en 5 serie doen het goed), Volkswagen, Opel, Toyota, Audi, Ford, Peugeot en Renault. De duurdere auto's bieden vaak wat meer luxe én betrouwbaarheid.

Ook voor de particulier
Een mooie youngtimer is ook voor de particulier best aantrekkelijk. Zo is een auto van de leeftijd vaak voorzien van de meest gangbare snufjes die we ook nu terug zien op de auto's. De betrouwbaarheid van auto's werd ook steeds beter, waardoor zelfs een 15 jaar oud model nog vele mooie kilometers in zich heeft.

Over 10 jaar rijden we in een...

Flickr - FaceMePls

ENSCHEDE - Zegt u het maar. Een beetje zichzelf respecterend autojournalist ventileert er met graagte een mening over. Maar niemand die met zekerheid kan zeggen of we tegen die tijd nog op benzine rijden, de straten vol staan met laadpalen of dat waterstof het gaat maken als alternatief.

De autowereld is volop in beweging rondom dit vraagstuk. In China, daar waar we de volgende grote stap in de automotive branche verwachten, worden alle pijlen op elektrisch gericht en worden en masse nieuwe fabrieken opgetuigd om aan de massaproductie van elektrische voertuigen (kortweg EV's) te beginnen. In Japan zijn de kaarten verdeeld. Toyota loopt al jaren voorop sinds ze de Prius hebben geïntroduceerd, Nissan volgt, maar Mazda komt waarschijnlijk pas in dit jaar met een elektrische auto. De Koreanen zetten ook vol in op elektrisch. Merken als Hyundai en Kia zijn net als de Chinezen al langer overstag. Over Tesla hoeven we het niet te hebben en ook de grote Europese merken gaan over op elektrisch. De autowereld is in die zin wel om, maar of het de echte doorbraak gaat worden? Het aandeel EV's op de weg is nog steeds beperkt.

En dan is er natuurlijk nog waterstof dat CO2-vrij is en naar verluidt geen schadelijke uitstoot kent. Maar ook daar hoor je tegenstrijdige berichten over. Het omzetten naar waterstof kost namelijk ook energie, dus ben je toch weer afhankelijk van fossiele brandstoffen, zon- of windenergie. En als het om tegenstrijdige berichten gaat, de productie van EV's kent zelfs een zware belasting op het milieu. Een gemiddelde Tesla heeft 8 tot 10 jaar nodig om wat productie betreft CO2 neutraal te worden. Daarnaast wordt een deel van de elektriciteit waarop EV's rijden nog steeds gewonnen uit kolencentrales. Laat ik duidelijk zijn, de fossiele brandstoffen raken op den duur op en we zullen t.z.t. over moeten naar andere brandstoffen, maar wat dat dan zal zijn, ik durf het niet te voorspellen. Wat ik wel durf te voorspellen is dat we in 2030 vast nog wel op benzine en misschien zelfs op diesel rijden.

Auteur:
Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV. Facebook.com/twentsesaabvrienden en Facebook.com/HAVmedia

The Big Event bij Opel Kamp Twente

HENGELO – Opel-dealer Kamp Twente in Almelo en Hengelo maakt de aanschaf van een nieuwe Opel wel heel aantrekkelijk.

Tijdens de spectaculaire show The Big Event, die van 11 tot en met 16 februari in Nederland plaatsvindt, krijgt de klant € 2.000,- extra inruilwaarde bovenop de Autotelex-inruilwaarde van zijn huidige auto (€ 1.000,- euro voor de Opel KARL). Behalve de extra inruilwaarde krijgen kopers van een nieuwe Opel personen- of bedrijfsauto voor € 500,- gratis brandstof en mogen ze kosteloos voor € 250,- aan Opel-accessoires uitkiezen. Omdat Opel dit jaar 120 jaar bestaat, profiteert iedere koper van een nieuwe Opel óók van de 120-jaar deals bovenop de voordelen van The Big Event. Daarmee is The Big Event meer dan ooit dé inruilsensatie van Nederland! "The Big Event vindt in februari al voor de twaalfde keer plaats in Nederland", aldus Kamp Twente. "Ook wij doen mee aan deze grootscheepse voordeelshow. Onze klanten weten inmiddels dat er extra veel voordeel te halen is." Via www.opel.nl kunnen klanten een inruilwaardecheque aanvragen. Die kunnen ze tijdens de actieperiode van 11 tot en met 16 februari verzilveren als zij hun auto bij Kamp Twente inruilen voor een nieuwe Opel. Vrijwel alle modellen van Opel doen mee, ook de bedrijfsauto's.

Verdubbelaar
Ook dit jaar is er weer de verdubbelaar. Elke dag zal wordt één taxatie uitgeloot, die geen € 2.000,-, maar zelfs € 4.000,- extra inruilwaarde ontvangt! Om mee te dingen naar die verdubbelde extra inruilwaarde kunnen klanten hun gegevens achterlaten op www.opel.nl. Voor de € 500,- brandstof verstrekt Kamp Twente een tankpas aan de koper van een nieuwe Opel.

Extra aanbiedingen
Bovendien geldt ook tijdens The Big Event het aanbod van Opel2Go op de KARL en de Corsa voor € 120,- per maand, een automaat-upgrade voor de Crossland X voor € 120,-, een voorraadbonus van € 1.000,- op de Astra, € 750,- voorraadbonus op Grandland X en de Mokka X en 4,99% rente op de financiering. Ook kopers van een Opel Bedrijfswagen profiteren van de voordelen van The Big Event. Met als extra aanbod 0% rente op de financiering met een looptijd van vijf jaar.

Firma Bolscher krijgt eerste Kia e-Niro in Twente

HENGELO - Steeds meer ondernemers investeren in duurzame mobiliteit. Nu elektrische voertuigen steeds beter worden, zien ook ondernemers goede kansen om deze in te zetten voor hun duurzame ambities.

Afgelopen week leverde Van Mossel Kia in Hengelo een Kia e-Niro aan het Enschedese vleesbedrijf Bolscher. Deze onderneming is al enige tijd bezig om duurzamer te werken in alle aspecten van de bedrijfsvoering. Het doel is om de CO2-uitstoot fors terug te brengen. In 2015 was dit nog 1.200 ton en de ambitie is om dit in 2020 naar 600 ton te brengen. Bolscher plaatste eerder al zonnepanelen op het dak van hun bedrijfspand en alle verlichting werd vervangen door zuinige LED's. Ook worden drie elektrische bussen, twee bussen met zonnepanelen en twee elektrische auto's ingezet. Het bedrijf beschikt ook over vier eigen elektrische laadpalen en een snellaadstation.

Kia e-Niro
De Kia e-Niro is de nieuwste toevoeging aan Bolscher's elektrische vloot. Het is de eerste, volledig elektrische versie van de Niro. Duurzaam, representatief en met uitstekende prestaties. De Kia e-Niro heeft een actieradius van 455 kilometer volgens de WLTP-norm. Dankzij een snellader kan de auto in 30 minuten tijd ruim 220 kilometer aan actieradius bijladen. De e-Niro is ook rijk uitgerust met onder meer veel rijhulpen voor veilige kilometers; een comfortabel interieur maakt het een aangename reisgenoot. De e-Niro is leverbaar vanaf 42.510 euro. Financial lease voor zakelijke klanten kan tegen 3,99 procent rente bij 36 maanden. Van Mossel Kia geeft u graag een passend advies voor uw duurzame mobiliteit. Kom langs in Hengelo of kijk op: www.vanmossel.nl/kia

Humble Badging

TWENTE - In de jaren '80 werkte ik als vakkenvuller bij een Enschedese supermarkt. De nuchtere eigenaar van de supermarkt had een zoon Raymond en die werkte gewoon mee met de vulploeg om de lege schappen te vullen.

Soms vertelde Raymond prachtige verhalen over z'n pa. Ik zal het vandaag niet hebben over een staandehouding door de verkeerspolitie wegens een snelheidsovertreding, waarbij vader met een stalen gezicht aangaf normaal nooit zo hard te rijden. De zuivere waarheid achterhaalde hem snel, want zoontje Raymond gilde vanaf de achterbank dat papa altijd te hard reed. Maar daar gaan we het nu niet over hebben. 'Pa' was een echte petrolhead, had al een paar Saabs turbo versleten en reed eind jaren '80 in een dikke BMW 535i. Op de M-serie na zo'n beetje de snelste en meest luxe BMW uit de Beierse stal. Maar pa vond het humor om lokale BMW dealer Piet Oldenhof te vragen er 524D achterop te zetten. Dat leverde bij de stoplichten steevast onthutste gezichten op als vader en zoon samen wegspurten in die dikke BMW.

Gemeengoed
Het fenomeen is tegenwoordig meer gemeengoed en bekend onder de Engelse noemer 'Humble Badging'. Een mooi woord voor een bescheiden logo op een dikke auto. En er is dus een categorie die net als de papa van Raymond het prachtig vinden dat de vlag op hun heilige koe een andere lading dekt onder de motorkap. Wij als 'echte' auto kenners denken dat je er alleen met een andere badge niet bent, want een beetje Mercedes AMG, BMW M of Audi RS herken je niet alleen aan het plaatje achterop, maar ook aan de vaak dikke bumpers, spoilers en grille. Staan wij voor het verkeerslicht naast zo'n snelle jongen met een geniepig verkeerd gemonteerd plaatje, laten we het gaspedaal voor wat het is en trekken heel rustig op. U bent vanaf heden dus ook gewaarschuwd…

Door Pieter Hof, bestuurslid van de Historische Automobiel Vereniging

Techno-Classica in Essen

ESSEN - Van 10 tot 14 april organiseert de S.I.H.A de 31-ste editie van de Techno-Classica beurs in Essen.

Dit is een wereldbeurs voor oldtimers, classic- & prestige automobielen, motorsport, motorfietsen, vervangende onderdelen en restauratie. Ruim 220 exposerende classic clubs zorgen er bovendien voor dat dit de wereld clubmeeting van de internationale oldtimer-scene is.

Grote beurs
De Techno-Classica Essen heeft ruim 1.250 exploitanten uit meer dan 30 landen. Ook meer dan 20 automerken presenteren op hun fabrieksstands bijzondere stukken die alleen hier te zien zijn. Op de beurs zijn verder zo'n 2.700 klassiekers te zien, veelal aangeboden door gerenommeerde professionals. Ongeveer een derde van deze auto's zijn betaalbare youngtimers. Ook voor de jubileumstentoonstelling biedt de organisator weer een speciale show van wereldklasse; dit jaar onder het motto 'Tour de France Automobile Legends'. De van 1899 tot 1986 met onderbrekingen verreden etappe-rondrit nam in de internationale motorsport ook vanwege de deelname van gerenommeerde autofabrikanten een belangrijke plek in en werd als race- evenement voor historische raceauto's als Tour Auto (sinds 2009 'Tour Auto Optic 2000') nieuw leven ingeblazen.

Legendarische auto's
De S.I.H.A. presenteert enkele van de meest legendarische automobiele helden. Hieronder vallen bijvoorbeeld een Ferrari 250 Tour de France, Porsche 356 A 1500 GS Carrera of Ferrari 250 GT Berlinetta (SWB). Nieuw in het jubileumsjaar: naast de traditionele veiling van het vermaarde Engelse veilinghuis Coys houdt 's werelds belangrijkste veilinghuis RM Sotheby's voor de eerste keer een spectaculaire veiling van klassiekers in Duitsland.

Kom ook!
Er valt dus veel te zien op de beurs, voor iedereen die een interesse heeft in klassiekers en bijzondere auto's in de breedste zin. Kijk voor meer informatie op www.siha.de of voor kaartverkoop: www.technoclassica-tickets.de

Schade bij vorst, maar niet altijd door een glijpartij

TWENTE - In de winter worden er altijd meer autoschades gemeld bij het Centrum voor Verzekeringsstatistiek. Ligt er aan het eind van de dag zo'n vijf centimeter sneeuw, dan kan het aantal schademeldingen zomaar 50% hoger liggen dan op een "normale" dag.

Toch zijn gladheid en de aanrijdingen die daardoor ontstaan niet de enige veroorzakers van autoschade. Vorst kan ook veel schade aan het wegdek veroorzaken. Ineens geen perfect asfalt meer, maar een weg met gaten en vol met losse steentjes. Juist deze steentjes kunnen ook schade veroorzaken aan ruiten en carrosserie.

Wat te doen?
Wanneer u onverhoopt toch een schade heeft, dan is het belangrijk dit goed af te handelen. Er moet een schadeformulier ingevuld worden, de verzekeraar moet op de hoogte gebracht worden en herstel moet plaatsvinden. En juist voor dat herstel is expertise nodig. Waarom een paneel volledig opnieuw spuiten als het opgelost kan worden met Aqua Small Repair? Waarom een nieuwe autoruit plaatsen als ruitreparatie mogelijk is? Waarom een nieuwe grill laten plaatsen terwijl kunststofreparatie van de grill al volstaat? Een bedrijf met de juiste kennis in huis kan u adviseren over alle mogelijkheden. Daarbij hoort niet alleen vakkundige reparatie maar ook het oog hebben voor het kostenplaatje en hulp bij eventuele administratieve afhandeling van autoschade.

Haal in één keer je rijbewijs

TWENTE - Wat is een auto? Voor veel mensen is het antwoord: een ding met wielen dat je van A naar B brengt. Maar voor veel jongeren is hun eerste auto ook vooral: vrijheid! Het halen van je rijbewijs is een belangrijke mijlpaal voor veel jongeren en jongvolwassenen.

Het halen van je rijbewijs is niet gemakkelijk. Landelijk gezien haalt 52 procent van de mensen één keer hun rijbewijs. In Overijssel presteren we beter: bijna 57 procent slaagt in één keer. Je kunt zelf veel doen om bij deze gelukkigen te horen. Het CBR geeft op cbr.nl/rijbewijstips enkele goede adviezen.

Goede rijschool
De keuze voor een goede rijschool is de belangrijkste tip. Via de CBR Rijschoolzoeker is onder meer het slagingspercentage van die school te zien. Een goede school werkt met een realistische leskaart om te kijken hoe je vordering is en moedigt aan om de tussentijdse toets te doen bij het CBR. Ze laten je ook pas examen doen wanneer je echt veilig en zelfstandig kunt rijden.

Kosten
Kijk ook vooraf goed naar de kosten voor het rijbewijs. Gemiddeld kost dit 2.300 euro. Een goede rijschool is realistisch hoeveel lessen je nodig hebt, dus het kan duurder of goedkoper uitvallen. Vergelijk goed de kosten van een rijles-pakket of losse lessen.

Goed leren
We weten het: niemand wil graag met z'n neus in de lesboeken, maar goed de lesstof leren en dán pas oefenen met het theorie-examen zorgt voor een hogere slagingskans. Wanneer je klaar bent kun je ook de tussentijdse toets doen. Zo weetje welke aspecten je goed onder de knie hebt en waar nog wat leswerk nodig is.

Faalangst
Zit je echt met faalangst? Er zijn zelfs speciale faalangst-rijexamens, die samen met de rijschool aan te vragen zijn. Deze duren langer en je kunt tijdens het rijden een time-out aanvragen om de spanning minder te laten worden. Wel zijn deze examens duurder: 152 euro tegenover 108 euro voor een standaardexamen, plus extra kosten voor gebruik van de lesauto en instrictuur van de rijschool die mee gaan naar je examen. Maar met een aanzienlijk hogere slagingskans verdient zich dit in theorie weer terug wanneer je in één keer je rijbewijs haalt.

Goed voorbereid op wintersport

TWENTE - De komende twee weken zijn weer de voorjaarsvakantie. Velen van ons gaan er weer even tussenuit voor een mooie korte vakantie. Wie op wintersport gaat met de auto, moet wel wat voorbereidingen treffen.

Nederlanders hebben een reputatie van doorgaans goed voorbereid zijn en hun hele hebben en houwen mee te zeulen. Maar toch is de voorbereiding op de wintersport-reis vaak matig, zo signaleert ook de ANWB.

Sneeuwpret
Onder de noemer: 'laat je reis naar de wintersport gladjes verlopen' geeft de ANWB concrete tips voor een veilige reis. De meeste automobilisten denken gelukkig goed na over het gebruik van winterbanden het monteren van de sneeuwkettingen. Dit is ook belangrijk om fikse boetes te voorkomen.

Wintercheck
Ook wij schonken er al veel aandacht aan eind vorig jaar: maak de auto winter-klaar. Zeker bij langere ritten in de bergen en bij extremere temperaturen kunnen problemen ontstaan. Een goede controle vooraf voorkomt dure kosten en problemen in het buitenland.

Beperk de reistijd
Nederlandse auto-vakantiegangers zijn ook befaamd om het in één ruk doorrijden naar de vakantiebestemming. Met een goede planning van de reis, actuele wegenkaarten en navigatie en het vooraf aanschaffen van milieustickers en vignetten spaart u veel tijd uit. Er zijn ook veel alternatieve routes mogelijk bij calamiteiten of grotere opstoppingen. Bij rijden in de sneeuw is gewoon rustig aan het beste advies. Optrekken vanuit stilstand is soms een uitdaging; doe dit in z'n twee. Stuur bochten ook niet te scherp in, zo voorkom je dat de auto rare dingen gaat doen.

Steeds meer cursussen voor seniore weggebruikers

TWENTE - De afgelopen jaren staat het bijspijkeren van de verkeerskennis onder senioren meer in de belangstelling. Ouderen zijn helaas oververtegenwoordigd bij ongevallen op de weg.

Ouderen hebben een hoger risico om te overlijden in het verkeer. Met name de grotere, fysieke kwetsbaarheid bij 75-plussers is een risico. Ouderen zijn ook vaker betrokken bij bepaalde soorten ongevallen. Zo is links afslaan bij kruispunten statistisch een groter risico. Kruispunten zijn door de jaren heen complexer geworden. Wanneer een oudere door vergrijzing moeite heeft met het eigen motorisch functioneren en de waarneming kan dit al snel voor ongelukken zorgen. De gemeenten, provincie en het Rijk doen al veel om de wegen veiliger te maken en ook kennisinstellingen kijken naar het terugdringen van ongevallen.

Moet je wel rijden?
Voor de oudere automobilist is het belangrijk om waakzaam te zijn op deze risico's. Een goed inzicht in de eigen beperkingen helpt om onveilige situaties te vermijden. Als u bijvoorbeeld weet dat u moeilijk overweg kunt met drukke wegen, is het verstandig om op een rustiger tijdstip te reizen. Oudere automobilisten rijden gelukkig al van natura wat rustiger en zijn minder wild dan jonge automobilisten. Samen met het verkeersinzicht door de jaren heen verkregen zijn ze in theorie best een veilige weggebruiker.

Cursussen
In de praktijk zijn er nog wel hiaten. Zo is de concrete kennis van verkeersregels en voorrangsregels vaak wat weggezakt. Het is voor veel senioren immers al weer decennia geleden dat ze het roze papiertje haalden. In veel gemeenten zijn inmiddels cursussen opgezet om de verkeerskennis van senioren bij te spijkeren, zowel in de auto als op de fiets. Veelal organiseren de lokale afdelingen van Veilig Verkeer Nederland deze. De kosten voor deelname zijn vaak enkele euro's en u bent een middagje onder de pannen. Een kleine investering die u veel problemen kan besparen. De cursussen bestaan vaak uit een deel theorie over de gewijzigde voorrangsregels en een stukje praktijk, met rijden onder begeleiding van een instructeur.

Meer informatie
Meer informatie over opfriscursussen is te vinden op de website: opfriscursus.vvn.nl. Hier staat ook een korte verkeerstest.

Wrap een kleurrijke auto!

TWENTE - Het Nederlandse wagenpark is saai qua kleurstelling. Autokopers gaan nog steeds voor veilige keuzes: grijs is met stip op nummer één de populairste keuze. Gevolgd door zwart, blauw, wit en rood. Maar wat als je die nieuwe of gebruikte auto tóch graag in neon-zuurstok-roze wil rijden? Wrap hem!

Het grijze, grauwe Nederlandse wagenpark is ingegeven door onze mentaliteit van 'doe maar gewoon'. Het is ook pragmatisch; een auto met een veilige kleurkeuze zal tweedehands altijd makkelijker verkopen dan een exotische kleur. Je moet immers maar weer een liefhebber zien te vinden die óók een neon-zuurstok-roze auto wil hebben.

Wrappen
Wrappen is dan een mooie oplossing. U kunt de auto dan in laten pakken met een speciaal kleurfolie in alle gewenste kleuren van de regenboog. Of zelfs spiegelend chrome, goud of een complete regenboog. Naar wens met een matte of metallic afwerking; alles is mogelijk. Het folie biedt naast de nieuwe kleur ook een extra laag bescherming voor de lak, dankzij de extra toplaag en UV-coating. Het wrappen kost tussen de 1.200 en 4.000 euro, afhankelijk van het bedrijf en auto. Een gewrapte auto kunt u het beste gewoon met de hand wassen. Gemiddeld gaat een wrap zo'n vier jaar mee en langer met goed onderhoud. Het is ook mogelijk om onderdelen te laten wrappen, zoals de motorkap, spiegelkappen of spoilers. Zo kunt u wat mooie accenten aanbrengen om uw auto echt uniek te maken.

Melding bij RDW
Wanneer u de kleur van uw personenauto of kampeerwagen verandert, is het ook verplicht om een melding te doen bij het RDW. De kleur van de auto staat immers op het kentekenbewijs. Het doorgeven van een kleurwijziging is gratis en kan online via www.rdw.nl

Veilig laden aanhanger voorkomt veel problemen

TWENTE - Af en toe is het nodig om wat meer mee te nemen dan er in de kofferbak past. Bijvoorbeeld voor een verbouwing, verhuizing of tuinrenovatie. Een aanhanger is dan een handig hulpmiddel. Maar je moet deze wél veilig gebruiken.

De regels voor het gebruik van de aanhanger worden nog wel eens als betutteling ervaren en vaak 'loopt het wel los' qua laden. Vergis u echter niet: met een onjuiste belading van de aanhanger riskeert u niet alleen een boete, maar ook een ongeval. Met uw rijbewijs B, BE of B+ (code 96) mag u rijden met een aanhanger. Welk rijbewijs u heeft bepaalt de maximale toegestane massa van auto plus aanhanger mét lading. Zo mag u met rijbewijs B een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo geladen. Meer mag, maar alleen als auto plus aanhanger niet boven de 3.500 kilo uitkomen. Met B+ mag u iedere aanhanger trekken, mits het gewicht van auto plus aanhanger en lading niet boven de 4.250 kilo is. Met BE mag u een aanhanger van maximaal 3.500 kilo beladen rijden. De regels voor het rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Hebt u uw rijbewijs voor 1 januari 2013 gehaald? Dan zit er voor u geen grens aan het lege gewicht plus laadvermogen, maar de trekhaak moet dit wel aankunnen.

Grote items
Een aanhanger mag maximaal 4 meter hoog, 2,55 meter breed en maximaal 12 meter lang zijn inclusief dissel. Een deelbare lading mag niet meer uitsteken dan 1 meter achter de aanhanger en niet meer dan 5 meter vanaf het hart van de achteras. Een deelbare lading mag niet breder zijn dan de aanhanger. Een uitstekende lading moet gemarkeerd worden met een rood/wit vierkant bord.

Veilig laden
Ook de manier hoe u het gewicht van de lading in de aanhanger plaatst is van invloed op het weggedrag en de veiligheid. Zo is het belangrijk om 60 procent van het gewicht voor in de aanhanger te leggen. Hoe dichter het bij de trekhaak ligt, hoe kleiner het risico dat de aanhanger gaat zwalken. Als dit namelijk helemaal achteraan zou liggen, gaat de aanhanger als een pendule heen en weer bij een uitwijkmanoeuvre. Zware objecten legt u onderop.

Was de auto, óók in de winter!

HENGELO - In de winter krijgt de auto het zwaarder te verduren. De auto krijgt te maken met sneeuwresten, zout en andere rommel en chemicaliën op de wegen. Het is daarom ook zeker in de winter belangrijk om de auto goed schoon te maken.

Het lijkt misschien vechten tegen de bierkaai om de auto ook in de winter te wassen, maar toch is het een stukje behoud voor de auto. Na een sneeuwperiode zoals de afgelopen tijd zie je vaak een zwarte laag van zout en vuil die op de lak achterblijft. Pekel en vuil dat blijft zitten kan schade aanrichten aan plekken waar de lak of carrosserie al zwak is. Zeker plekjes waar je moeilijker bij kunt komen kunnen zo zelfs roest oplopen.

Voorzichtig!
Wanneer u de auto ijsvrij maakt is het belangrijk om dit met beleid te doen. Het té rigoureus schoon schrapen van de auto kan immers ook het vuil en zout over de lak schrapen wat zorgt voor krasjes. Het is daarom aan te raden om bij het wassen ook rustig te beginnen met het afspoelen van vuil op de auto, pas daarna doen we het stevigere waswerk. Gebruik hiervoor bij voorkeur lauw water. Als het buiten nog erg koud is of bij nachtvorst is het verstandig om alles goed droog te maken, zeker ook de rubbers rond de deuren. Insmeren met vaseline voorkomt vastvriezen.

Onderkant
De lak krijgt als zichtbaar deel veel aandacht, maar vergeet ook vooral de onderkant van de auto niet. Hier krijgt de auto vaak al wat schade door steenslag - een zwak punt dat vuil en pekel dan weer aan kan vallen. Het loont zeker om de auto in de wasstraat eens van onderen schoon te laten spuiten.

Corrosie
Hoewel fabrikanten veel doen om roestvorming tegen te gaan, is dit roestspook toch nog niet helemaal uitgebannen. Uit onder meer Brits en Zweeds onderzoek blijkt dat sommige auto's toch nog roestgevoelig zijn. Zo scoorden de Ford Fiesta en VW Polo relatief slecht, terwijl Audi's A8, Renault Espace en Mercedes S-Klasse juist heel goed scoren. Regelmatig goed wassen en controle moet voorkomen dat roestvorming een kans krijgt.

Mooie prestaties De Peugeot 508 is leverbaar met een uitgebreide keuze qua motoren. Deze First Edition is op basis van de GT-editie, voorzien van de Puretech 225 pk benzinemotor of een BlueHDi 180 pk diesel. Beide gekoppeld aan een achttraps automaat. De motoren voldoen aan de nieuwste milieu normen en zijn dankzij het start-stopsysteem ook nog iets zuiniger. De besparing van een start-stopsysteem hangt af van uw routes en rijgedrag, maar het kan brandstofbesparingen tussen de 10 en 20 procent opleveren. Met 0-100 tijden van 7.3 seconden voor de benzine en 8.6 voor de diesel hebben we niets te klagen. Dankzij een stille motor en goede isolatie is het rijgeluid aangenaam laag.

Weggedrag
Peugeot schonk veel aandacht aan het weggedrag van de nieuwe 508. Nette prestaties in combinatie met soepel en exacte besturing zorgen voor een zeer fijne ervaring. Het stabiele onderstel wekt veel vertrouwen. Zeker in de sportmodus kunnen we even fijn genieten; zonder al te veel in te leveren op het comfort. Een zeer nette balans dus.

Veiligheid
Natuurlijk zijn de gebruikelijke features voor de actieve en passieve veiligheid ook aanwezig als standaard op dit model. Dit omvat onder meer adaptieve cruise control met start en stopfunctie, Lane Positioning Assist om binnen uw rijbaan te blijven, een actief remsysteem bij noodsituaties, volledig autonoom parkeren met Full Park Assist en een 360 graden camerasysteem om rondom de auto te kunnen kijken. Zo kan een attente bestuurder vrijwel niet in de problemen komen.

Uitvoeringen
De geteste First Edition vinkt alle leuke opties aan: panoramisch schuifdak, de sfeerverlichting in het interieur, keyless entry, uitgebreide klimaatbeheersingsopties, een premium hifi-systeem met uitgebreide smartphone-connectiviteit en de lichtmetalen 19 inch Augusta velgen om het geheel af te maken. Deze uitvoering die beperkt leverbaar is, komt wel met een prijskaartje: 57.990 euro voor de benzinevariant, 57.840 euro voor de diesel. De nieuwe 508 is straks leverbaar in diverse reguliere edities, die beginnen bij de Active edities vanaf 38.590 euro voor de diesel en 42.190 euro voor de benzine. De Allure-edities beginnen bij 43.470 (diesel) en 44.540 (benzine). De GT staat klaar vanaf 54.790 euro (benzine) en 55.340 euro (diesel).

Leverbaar
De nieuwe Peugeot 508 staat inmiddels in de showroom. Natuurlijk biedt Peugeot de nieuwe 508 ook aan met aantrekkelijke mogelijkheden voor zowel zakelijk als private lease. Steeds meer mensen kiezen voor deze aantrekkelijke optie voor zorgeloze mobiliteit. Alle vaste kosten qua onderhoud, reparaties, verzekeringen en wegenbelasting zijn dan inbegrepen. U betaalt slechts de brandstof én een vast laag bedrag per maand.

Pluspunten

+ Uitdagender uiterlijk dan de oude 508
+ High-tech design weet te prikkelen
+ Premium materiaalgebruik
+ Riante optielijst bij First Edition
+ Aantrekkelijk voor zakelijke en private lease